III.ÜNİTE:
|
SES BİLGİSİ ve TELAFFUZ
(SÖYLEYİŞ)
|
|||
HAFTA
|
SAAT
|
KONULAR
|
ÖĞRENCİLERİN
KAZANACAĞI HEDEF DAVRANIŞLAR
|
AÇIKLAMA
|
I
02-06
|
|
2.Türk Dilinin
Tarihî Gelişimi ve Türkiye Türkçesi
|
*Türk dilinin tarihi gelişimini
belirleme.
1. Türk dilinin tarihî
gelişimini dönemlere ayırır.
2.Anadolu’da Türkçenin yazı dili olarak gelişimini
açıklar.
|
|
II
09-13
|
2
|
1. Türkçenin Ses Özellikleri
*Cumhuriyetçilik ilkesi,
Türkiye Cumhuriyeti’nin nitelikleri
|
1. Türkçedeki seslerin
özelliklerini açıklar.
2. Türkçedeki ses uyumlarının
oluşumunu kavrar.
3. Ses olaylarının oluşumunu
kavrar.
|
[!]
Ünlü ve ünsüzler Sınıflandırılarak özellikleri belirtilir.
[!]
Ünlü uyumlarının Türkçenin ek düzeniyle ilişkisine dikkat çekilir.
[!]
Bu kazanımın gerçekleşmesinde;
*
Ünlü ve ünsüzlerin özelliklerinden hareketle ses olaylarının oluşumu üzerinde
durulur.
*
Ses olaylarının verilişinde metinlerden hareket edilir.
|
III
16-20
|
2
|
|
||
IV
23-27
|
2
|
2. Telaffuz
(Söyleyiş)
*Atatürk ile ilgili
anılar
|
1. Ses ve telaffuz ilişkisini
fark eder.
2. Yazı ile telaffuz ilişkisini
gösterir.
|
Bu
bölümde, dili doğru, güzel ve etkili kullanmada telaffuzun önemi üzerinde
durularak dilde sesin o dili doğal olarak konuşan topluluğun üstün bir değeri
olduğu gösterilir. Yabancı kaynaklı sözlerin Türkçenin ses akışına uyarak
değiştiği ve Türkçeleştiği örneklerle dikkatlere sunulur. Bu niteye
başlamadan öğretmen çevre ve okulda gördüğü telaffuz hatalarını belirlemeli,
bu hatalar üzerinde durmaya imkân verecek metinler seçmelidir. Bu metinlerin
kültür ve zevk seviyesi alt seviyede olmamalıdır.
Gruplara
ayrılan öğrenciler, güzel konuşmanın önemini tartışırlar; güzel konuşmak için
neler yapılması gerektiğini ifade edecek bir sunum hazırlarlar.
|
V
30-04
|
2
|
3. Vurguyla ilgili kuralları
uygular.
4. İfadenin gerektirdiği
biçimde tonlama yapar.
5. Ses akışını bozan durumları
gösterir.
6. Bir dilin ses terbiyesi ve
konuşma biçiminin tarihi zamanın akışı içinde insani ilişkiler çevresinde
gerçekleştiğini sezer.
|
||
KAYNAK ARAÇ-GEREÇLER
|
Dil
ve Anlatım Ders Kitabı- MEB, dil bilgisi kitapları, Türkçe Sözlük- TDK, Yazım Kılavuzu- TDK, kompozisyon yardımcı kitapları, atasözleri ve deyimler sözlüğü, işlenen konularla ilgili metinlerin yer
aldığı bütün kaynaklar, edebiyat
tarihi kitapları, ansiklopediler, internet,
gazete ve dergiler
|
|||
YÖNTEM ve TEKNİKLER
|
Soru
- cevap, dramatizasyon, beyin fırtınası, problem çözme, inceleme, uygulama,
araştırma, örnek olay incelemesi, iş birliğine dayalı öğrenme, çoklu zekâ,
okuma, dinleme, anlama ve anladıklarınını yazılı ve sözlü olarak anlatma
çalışmaları
|
|||
DEĞERLENDİRME
|
·
8 Kasım Lüleburgaz’ın Kurtuluşu
·
Kasım ayının II.
Haftası “10 Kasım Atatürk’ü Anma”
·
Kasım ayının IV.
Haftası “24 Kasım Öğretmenler Günü”
·
I. Dönem I.
Yazılı Yoklama Sınavı Kasım son hafta
·
Yıllık ödev
konularının dağıtılması
|