KAZANIMLAR
1. Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi değerlendirir. 2. Türkçenin dünya
dilleri arasındaki yerini belirler ve ayırt edici özelliklerini
değerlendirir. 3. Türkçenin tarihî gelişimini dönemlere ayırır. 4. Dildeki
coğrafi, siyasi ve kültürel özelliklerden kaynaklanan farklılıkları belirler.
5. Bilim ve sanatı doğası, amaç ve yöntemleri bakımından karşılaştırır. 6.
Edebiyatın güzel sanatlar içerisindeki yerini değerlendirir. 7. Edebiyatın,
bilim dallarıyla ilişkisini belirler.
8.
Metni, edebî eser yapan özellikleri belirler.
9.Türk
edebiyatını dönemlere ayırır.
|
I
19-23 Eylül
|
5
|
Türk Dili ve
Edebiyatına Giriş
·
Bilim ve
sanatı doğası, amaç ve yöntemleri bakımından karşılaştırmaya yönelik metinler
·
Edebî
türlerin ortaya çıkıp çeşitlenmesinde etkili olan unsurlarla ilgili bir metin
Açıklama:
* Bu ünitede ele alınacak metinler bilgi içerikli
kısa metinler olmalıdır. Yukarıdaki konuların birkaçını içeren bir metin de
kullanılabilir.
* Dil ve kültür arasındaki ilişki değerlendirilirken
millî kimliğin oluşmasında dilin işlevine değinilir.
* Türkçenin tarihî gelişimi içerisinde Türkçenin
kökeni, yapısı, dünya dilleri arasındaki yeri, kullanılan alfabeler ve ağız, şive, lehçe, argo ve
jargon kavramları üzerinde durulur.
* Türk edebiyatının dönemleri ana hatlarıyla
belirtilirken dönemlere ayrılmasındaki temel nedenler üzerinde durulur.
* Metinler üzerinde Türk Dili ve Edebiyatına Giriş kazanımlarını
gerçekleştirmeye yönelik çalışmalar yapılır.
· Türkçenin ses özellikleri
· Ünlü uyumları
·
Ses olayları
|
Yazma Süreci
Yazmanın çeşitli aşamalarla gerçekleşen bir sürece dayandığı vurgulanarak
aşağıdaki aşamalar doğrultusunda her öğrencinin bir metin yazması sağlanır.
- Hazırlık
• Yazılacak metnin konusunu, amacını, hedef
kitlesini ve türünü belirleme
• Metinde kullanılacak düşünce, bilgi ve olayları belirleme
- Planlama
• Metnin ana düşüncesini/iletisini belirleme
• Ana düşünceyle/iletiyle bağlantılı yardımcı
düşünceleri belirleme ve sıralama
• Yardımcı düşünceleri destekleyen düşünceyi geliştirme yollarını belirleme
- Taslak metin oluşturma
• Yazı planına uygun biçimde metni yazma
- Düzeltme ve geliştirme
• Taslak metni açıklık,
akıcılık, yalınlık, duruluk; paragraflar
arası ilişki ve tutarlılık; yazım, noktalama, sayfa düzeni vb. açısından
gözden geçirme ve düzeltme
- Yazılan metni paylaşma
* Hazırlık aşamasında metinde kullanılacak düşünce, bilgi ve olayların
belirlenmesi için beyin fırtınası, kavram ağı oluşturma, araştırma yapma,
tartışma, gözlem, görsellerden yararlanma vb. yolların kullanılabileceği
vurgulanır.
* Bu çalışmada, öğrencilerden yazdığı metne yönelik hazırlığının ve planının
görülmesi bakımından yukarıdaki aşamaların her birini yazılı olarak
belirtmesi istenir.
* Planlamada giriş, gelişme ve sonuç paragraflarının genel özellikleri
verilir.
* Paragraf kavramı, paragrafa başlama biçimleri ve paragrafın yapısıyla
ilgili bilgiler verilir.
* Düşünceyi geliştirme yollarıaçıklanır.
* Öğrencilerden yazacakları metinlerde paragraf
yapısına dikkat etmeleri ve düşünceyi geliştirme yollarını
kullanmaları istenir.
* Düzeltme aşamasında metin; öğretmen, öğrencinin kendisi veya arkadaşları
tarafından değerlendirilir, değerlendirmede metinde düzeltilecek hususlar
belirlenir.
* Metinlere yönelik geri bildirimlerde her hatanın gösterilmesi yerine en çok
tekrarlanan ve daha önemli görülen hususlar vurgulanır.
* Örnek metinler öğrencilerle birlikte değerlendirilerek bir metnin
niteliğini geliştirmek için yapılması gerekenler uygulamalı olarak
gösterilir.
|
İletişim
İletişimin genel özellikleri ile dille sağlanan
iletişimin özellikleri aşağıdaki konular çerçevesinde uygulamalı olarak
kavratılır:
Dilin işlevleri (göndergesel,
heyecana bağlı, alıcıyı harekete geçirme, şiirsel, kanalı kontrol ve dil
ötesi işlevler)
|