2 Aralık 2018 Pazar

altkitap - senaryo 1
Havada Bulut
Ayfer Tunç
Þubat 2003
Yayında Burçaklayan: Murat Gülsoy
Tasarım: Faruk Ulay
Tasarım Uygulama: Murat Gülsoy
© 2003 altkitap ve Ayfer Tunç
Yapının tüm yayının haklarını saklıyorum. Tanıtım için yapıclağı yabancı dilleri
dış yayışın giriş izni hiçbir şey yolla çoðaltýlamaz.
www.altkitap.com
editor@altkitap.com
Yazar Hakkında
Ayfer Tunç 1964'te Adapazarında doğdu. İstanbul Erenköy Kızı
Lisesi'ni ve ÝÜ Siyasal Bilgiler Fakültesi'ni bitirdi. Edebiyat üzerine ilk
1983'de Edebiyat 81 dergisinde yayıldı. 1989 yıl
Cumhuriyet gazetesinin düzenlediði Yunus Nadi Öykü Armaðaný'na
katıldı, Saklı adında birliğiyle birincilik ödülü kazandı. Aynısı yıl ilk hikâye
kitabın olan Saklı Cem Yayındavi tarafından yayılımı. 1989 yıl
gazetecili kalkışı. Sokak dergisinde, Gün ve Yeni Yüzyıl
gazetelerde çalişma. 1992 yılın ilk romanı Kapak Kızı Simavi
Yayındası yayılımı. 1995 yilinda Oya Ayman'la birlikte
araştırma bir gazetecilik çalışması olan Ýkiyüzlü Cinsellik adında buluşma
Kitabı Altýn Kitaplar'dan çýkktý. 1996'da Ağara Arkaları, 2000'de
Aziz Bey Hadisesi adı öykü belgeleri da Yapı Kredi Yayını
tarafından yayılımı. 2001 yıl, 70 ?? li yılmalar hayatıyorum
anlattuşu, ilgi ziyaretçi kitabı Bir Maniniz Yoksa Annemler Size Gelecek,
zaman altKitap ?? ta ardından Yapı Kredi Yayınları
yayýmlandý. 2002 yilinda Ömür Diyorlar Buna ?? adınız yine
altkitap ?? ta yayında. Tunç, 94.9 Açık Radyo? Da yayılınlanan Ubor-
Metenga adlı bir edebiyat programı oluşturmak yapılıcı. Kitapl
Özellikle ve Hayalet Gemi dergilerinde yazıyorlar.
Sait Faik ?? le Tanıma
Ayfer Tunç
Ýlkokuldaydým. Milliyet Yayýnlarý'nýn yayýmladýðý, (her vesile ile
sözünü ettiðim) mavi þömizli, küçük boy çocuk kitaplarýný okumayý çok
seviyordum. Bu kitaplardan biri Türk Hikâyeleri Antolojisi'ydi. (Adý, En
Güzel Türk Hikâyeleri Antolojisi de olabilir, emin deðilim.) Refik Halid
Karay'ýn "Eskici"sini, Orhan Kemal'in "Çikolata"sýný, Tarýk Buðra'nýn
"Oðlumuz"unu ve Reþat Nuri Güntekin'in "Kirazlar"ýný bu kitapta
okumuþtum. (Hatta "Kirazlar" ile "Oðlumuz"u hep karýþtýrmýþ
olduðumu, hikâyenin sonu beni üzdüðü için Reþat Nuri yerine Tarýk
Buðra'ya kýzdýðýmý yýllar sonra farkettim.)
Sömestr tatilinde bir hikâye okuyup ne anladýðýmýzý yazmamýz
istenmiþti. Bilinen ilkokul Türkçe müfredat sorularý: Bu hikâyenin ana
fikri nedir, yazar burada ne anlatmak istemektedir? Ben de bu kitaptan
bir hikâye seçtim. Sait Faik Abasýyanýk'tan "Stelyanos Hrisopulos
Gemisi".
Hikâyenin adýný uzun uzun hecelediðimi, sonra birkaç gün boyunca,
evde Stelyanos Hrisopulos-Stelyanos Hrisopulos diye diye dolaþtýðýmý
hatýrlýyorum. Bir tür tekerleme olmuþtu bu benim için: Stelyanos
Hrisopulos! Azýnlýklara duyduðum sevgi dolu ilginin bu hikâye ile
baþladýðýndan eminim. Sait Faik'in anlattýðý Rumlar, Ermeniler,
Yahudiler ve diðerlerinin varlýðýnýn nasýl bir zenginliðe iþaret ettiðini ilk
onun yazdýklarýný okuyunca farkettim.
Beni Sait Faik'e çeken bir baþka unsur da "memleketlim" oluþuydu.
O da Adapazarý'nda doðmuþtu, ben de. Bir çocuk için bu çok önemlidir,
baþka türlü bir baðlýlýk duyarsýnýz o yazara karþý. Þehrinizin
sokaklarýnda dolaþýrken acaba buradan geçmiþ midir, acaba þu
sinemada film seyretmiþ midir, acaba þu dondurmacýdan dondurma
almýþ mýdýr diye merak edersiniz. Ayný þehirden olmak o yazarý daha
Önsöz - Ayfer Tunç i
sahici kýlar gözünüzde, o yazarýn soyut bir kiþi, bir rüya olmadýðýný,
gerçek ve yaþamýþ bir insan olduðunu, bir insan olduðunu derinden
hissedersiniz, hele sözü edilen küçük, küçücük bir þehirse. Gerçi onun
hikâyelerini okurken hafif bir burukluk duymuyor deðildim, çünkü onun
Adapazarlý'dan çok Burgazadalý olduðunu hissediyordum. Yine de
doðum yerinin benim doðduðum þehir olmasý beni ona baþka türlü
baðlýyordu.
Ortaokulda, lisede müfredat gereði ara ara okuduðum, yaz
tatillerinde ve caným edebiyatýn tadýna varmak, bir hikayenin ince
dokusunda eriyip gitmek istediðinde hiç düþünmeksizin elime aldýðým
kitaplar yine onun kitaplarýydý.
Okurun sorumluluðu kiþiseldir. Ama okuduðunuz yazardan bir "þey"
yapmak gerektiðinde sorumluluk kiþisel, basit bir mesele olmaktan
çýkar, öyle aðýrlaþýr ki, kimi zaman taþýnamaz. TRT Edebiyat
Uyarlamalarý kapsamýnda Sait Faik öykülerinden bir senaryo yazmamý
istediðinde iki duygunun içinde çalkalandým. Biri sevinçle karýþýk bir
onur, diðeri korku. Açýk, net, gözle görülür bir korku. Altýnda kalýrým
korkusu. Ama bazen korkmak iyidir. Havada Bulut adlý senaryo bu
büyük korkunun gölgesinde doðdu.
Korkuyorum, hâlâ. Ama Sait Faik, benim okuduðum, okuduðum
kadarýyla tanýdýðým, anladýðým, sevdiðim, hayran olduðum, insaný
seven, insaný anlayan Sait Faik hatalarýmý baðýþlayacaktýr. Eminim.
Önsöz - Ayfer Tunç ii
Havada Bulut
*
Yapýt: Sait Faik Abasýyanýk
Uyarlama-senaryo: Ayfer Tunç
Yönetmen: Tarýk Alpagut
Yapýmcý: Kemal Bendeþ
Yardýmcý Yönetmen: Levent Açýkelli
Görüntü Yönetmeni: Sabri Savcý
Sanat Yönetmeni: Meral Özen
Müzik: Derya Köroðlu
Diyalekt Uzmaný: Kosta Kortidis
Oyuncular:
Köpekli Adam (KA) - Nihat Ýleri
Seher - Nilüfer Açýkalýn
Bayram - Levent Ülgen
Zülfikâr - Ahmet Saraçoðlu
Ayþe - Songül Öden
Yorgiya - Özgü Namal
Marika - Nur Sürer
Gülizar - Güven Hokna
Hayri - Mehmet Atay
Postacý - Yaþar Güner
Kamil Aða - Baykal Saran
Tespihli Adam - Erol Kardeseci
Stelyo - Alpay Ýzbýrak
Papaz Efendi - Levent Öktem
Madam Todori - Ayla Algan
Bacaklarý Olmayan Adam - Çetin Azer Aras
Tahir - Mustafa Uzunyýlmaz
Necip - Ozan Güven
Kenan - Burak Altay
Yunus - Erdal Tosun
Katina -Hülye Gülþen Irmak
Sofiya - Anta Toros
Karidesçi - Misak Toros
Ýstepan - Metin Karadeniz
Kadir - Þerif Erol
Projektörcü - Rýza Sönmez
Demir Kaptan - Ali Sirmen
Hristo - Rüþtü Asyalý
Yüzüklü Adam - Altan Erkekli
iii
JENERÝK ÖNÜ
1. ÇEÞME BAÞI/DIÞ/GÜN
1930'lu yýllar. Dolapdere'de, bir mahalle
çeþmesinde bir grup çingene kadýn sýraya
girmiþtir. Kendi aralarýnda tartýþtýklarýný
görürüz. Ne dedikleri anlaþýlmaz. Beþ-altý
yaþýndaki Küçük Yorgiya elinde boþ
kovayla, kendinden emin bir yüzle yürür.
Büyümüþ de küçülmüþ gibidir. Biz
Yorgiya'yý görürüz. (Senaryodaki Rum
kadýnlar ve erkekler hafif kýrýk bir Rum
aðzýyla konuþurlar.) Yorgiya elinde
kovasýyla sýraya yaklaþýr. Kadýn aþaðýdaki
cümleleri söyler ama tamamýný duymamýz
veya anlamamýz þart deðildir.
1.Kadýn -Ah anam, küçük Yorgiya, boyundan büyük
kovayla suya mý geldin?
Yorgiya kadýnlarý izler. Kovasý dolmuþtur,
þaþkýn bakar, diðer kadýnlar iki kadýný
ayýrmaya çalýþýrlarken biz Yorgiya'ya
odaklanýrýz. Kadýnlar tartýþmanýn dozunu
arttýrýrlar. Ortalýkta bir karmaþa yaþanýr,
Yorgiya kovasýný alýr, sýradan çýkar,
durup saç saça baþ baþa kavga eden
kadýnlarý izler. Yorgiya'nýn kovasýný
görürüz. Gökteki bulut kovaya yansýr.
Yorgiya hayret içinde kovasýna bakar.
Yüzünde bariz bir sevinç vardýr.
Yorgiya - Bulut! Bulut!
Kadýnlar kavgaya devam ederlerken
Yorgiya kovasýný ciddiyetle taþýr.
1
2. YORGÝYA'NIN SOKAÐI/DIÞ/GÜN
Yorgiya elinde kovayla sokaða girer.
Yorgiya - (Seslenir) Anneee! Anneee!
Bir kömür yýðýnýnýn önünde oturan
40 yaþlarýnda zengin görünümlü
kömürcü Hristo Yorgiya'ya seslenir.
Hristo - Ne oldu gene kara kýz?
Yorgiya - Hiçbir þey olmadý. (Duraksar) Götürüyorum.
Hristo -Neyi götürüyorsun? Suyu mu?
Yorgiya yorulmuþtur. Durur,
kovasýna dikkatle bakar.
Havada Bulut - Ayfer Tunç 2
Yorgiya -Havadaki bulutu kovama doldurdum,
götürüyorum.
Hristo -Ne bulutu?
Yorgiya bir daha buluta bakar, çok sevinçlidir.
Yorgiya - Basbayaðý bulut. Yusyuvarlak, bembeyaz bir
bulut!
Hristo anlar, alaycý güler.
Hristo -Sizin evden içeriye o bulut giremez ki a kara kýz!
Yorgiya - Girer! Görürsün bak! Girecek!
Yorgiya Hristo'ya hýrslanmýþ yürür,
Hristo arkasýndan güler.
3. YORGÝYA'NIN EVÝNÝN ÖNÜ/DIÞ/GÜN
Yorgiya kovayla evin önüne gelir,
durur, kovayý yere býrakýp bakar, bulut
baþka bir biçim almýþtýr, ama vardýr.
Yorgiya - Anneee!
Yorgiya içeri girer.
4. YORGÝYA EV-MERDÝVEN BOÞLUÐU/ÝÇ/GÜN
Yorgiya'nýn evi berbat, eski bir Tarlabaþý
apartmanýnýn giriþ kattaki dairesidir.
Yorgiya'nýn anasý (Marika) kapýya çýkar.
Senaryonun sonraki bölümlerine göre
on beþ yaþ daha gençtir.
Marika -Ne var?
Yorgiya -Bulut getirdim anne, bulut!
Havada Bulut - Ayfer Tunç 3
Marika -Ne bulutu? Hani, nerede?
Yorgiya -Ýþte, kovamda!
Ýkisi birden kovaya bakarlar. Kovada
bulut mulut yok, simsiyah bir su.
Apartmanýn otomat ýþýðý söner.
Ortalýk kararýr.
Marika - Ah Yorgiyamu! Ah! Sen çok hülyalý bir kýz
olacaksýn.
***
JENERÝK
5. ADA/GENEL/GÜN
Burgazada'yý uzaktan görürüz. Mevsim
tüm senaryo boyunca ilkbahar-yaz
arasýnda. Dördüncü bölümün sonu
sonbaharda geçer.
6. ADADA ÇAMLIK/DIÞ/GÜN
Çamlarýn arasýndan denizin ve uzaklarda
Ýstanbul'un görüldüðü bir alan. Senaryo