1)Moliere,
Racine ve La Fontaine’in ortak yönü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tanzimatçıları en çok etkileyen yazarlar olmaları
B) Klasik akımın temsilcileri olmaları
C) Aynı türden eserler vermeleri
D) Değişik sanat akımlarının kurucuları olmaları
E) Kendi alanlarındaki ilk eserleri vermiş olmaları
2)Yazar, roman kişilerini, insanların kimi zaaflarını örneklendirmek
için kullanır. Bu kişileri doğru yoldan çıkaran, kötü yapan içinde yaşadıkları
koşullar ya da çevre değil içgüdülerdir. Hangi sınıftan, hangi cinsiyetten,
hangi yaştan olurlarsa olsunlar, onları yöneten ve yönlendiren hep aynı şeydir.
Bu paragrafta sözü
edilen yazarın eserleri aşağıdaki edebiyat akımlarından hangisine girebilir?
A) Klasisizm B)
Romantizm C) Realizm
D) Natüralizm E) Sürrealizm
3)Tanzimat dönemi şairlerinden Recaizade M. Ekrem’in çevresinde toplanan
gençler, artık kendi başlarına var olmanın yollarını ararlar ve bir dergide
birleşirler. Bunların arasında, sonradan romancı olarak ün kazanmış iki
yazarımız da vardır.
Paragrafta sözü edilen
dergi ile iki yazarımız aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
A) Servet-i Fünun; Halit Ziya, Mehmet Rauf
B) Malumat; Hüseyin Cahit, Ahmet Rasim
C) Genç Kalemler; Halit Ziya, Ömer Seyfettin
D) Servet-i Fünun; Samipaşazade Sezai,
Hüseyin Cahit
E) Malumat; Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi
4)Aşağıdaki edebiyat
dönemlerinin hangisinde, şairlerin büyük bir çoğunluğu, şiiri, toplumsal
amaçlardan, bilimsel içeriklerden uzak, salt şiirsel değerleri ön plana alarak yazmışlar
ve ortak biçimler içinde kalıplaşmış ortak kavramlar kullanmışlardır?
A) Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı
B) Milli Edebiyat
C) Servet-i Fünun Edebiyatı (Edebiyat-ı
Cedide)
D) Tanzimat Edebiyatı
E) Divan Edebiyatı
5)Kimilerine göre edebiyattaki bilgiler, bilim ortamından edebiyat
ortamına bir tür çeviridir. Edebiyat, bilginlerin daha önce araştırıp bulduğunu
halka yayan bir araçtan başka bir şey değildir. Edebiyat yazarı, coğrafya,
fizik, sosyoloji, tarih gibi erişebildiği her kaynağa uzanır. Belli sonuçları
halk için yorumlamak, halka açmakla görevlidir bu tür edebiyat.
Yukarıda belirtilen
edebiyat anlayışına uygun eserler veren yazarımız kimdir?
A) Namık Kemal B)
Şemsettin Sami
C) Ahmet Mithat Efendi D)
Halit Ziya Uşaklıgil
E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
6)Türk edebiyatında Batılı roman türünün ilk örneği olarak anılan,
1859’da Fenelon’dan Divan Edebiyatının sanatlı, ağdalı anlatımıyla özet olarak
dilimize çevrilen eser ve bu eserin çevirmeni aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A) Kamelyalı Kadın - Ahmet Mithat Efendi
B) Sefiller - Şemsettin Sami
C) Emil - Ziya Paşa
D) Telemak - Yusuf Kamil Paşa
E) Robenson Hikâyesi
- Ahmet Vefik Paşa
7)Aşağıdakilerden hangisi, Ahmet Mithat Efendi ile Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın
ortak bir yönü değildir?
A) Geniş halk topluluklarına seslenmek
B) Tiyatro, roman, gezi, tarih, anı gibi
değişik
türlerde eserler vermek
C) Eserlerini, çağlarına göre, konuşma
diliyle ve
sade bir üslupla yazmak
D) “Toplum için sanat” görüşünü benimsemek
E) Romanlarında, olayın akışını kesen
açıklamalara yer vermek
8)Edebiyatımızda Realizm’in öncüsü olmuştur. Romanlarında aydın kişileri
ve çevrelerini, hikâyelerinde ise halkın yaşayış ve adetlerini anlatmaya
çalışmıştır.
Eserlerinde, alışılmış olandan ayrı bir sözdizimi vardır.
Batılı roman ve hikaye tekniğine uygun, ilk başarılı örnekler onundur.
Romanlarında, ruh çözümlemelerine çok önem vermiştir.
Bu özelliklerin tümüne birden sahip olan yazar, aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem B)
Nabizade Nazım
C) Halit Ziya Uşaklıgil
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Halide Edip Adıvar
9)Aşağıdakilerden hangisi Cenap Şehabettin’le Ahmet Haşim’de ortak
değildir?
A) Hem şiir hem nesir alanında eser vermiş olmaları
B) Servet-i Fünun topluluğunda yer almaları
C) Sanat için sanat ilkesini benimsemeleri
D) Fransız sembolistlerinden etkilenmeleri
E) Aruz ölçüsünü kullanmaları
10)“Hasta Çocuk, Nesrin ve Balıkçılar, günlük hayat izlenimlerinden
esinlenerek oluşturulmuş manzum hik.yelerdir. Bu manzumelerde Fikret’in yaptığı
şey, konuşma diline yakın bir şiir dilini bulmak olmuştur. Ayrıca aruzla
yazılmış dizelerin, öteden beri süregelen bağımsızlığını bozmuş ve manzumeyi
dizelerden oluşan bir bütün halinden, basbayağı cümlelerden yapılmış bir yazı
haline getirmiştir.”
Bu paragrafta Tevfik
Fikret’in hangi özelliğinden söz edilmemiştir?
A) Nazmı nesre yaklaştırmasından
B) Şiirlerinde toplumsal konulara da değinmesinden
C) Beyit bütünlüğünü kırmasından
D) Aruzu, Türkçeye ustalıkla uygulamasından
E) Şiirlerinde yaşanılan gerçekleri yansıtmasından
11)“İyi ile kötünün, akla karanın çatışması az çok her romanda vardır.
Fakat XIX. yüzyıl Batı romancılığının yarattığı gelenek, bu çatışmada yazarın
apaçık taraf tutmamasını, insanları kahraman değil, kahramanları insan
etmesini, kimi insanı ak, kimi insanı kara değil her insani alaca göstermesini
ister. Oysa yazar, ayırıyor insanları: Ak bir yana, kara bir yana; cılız bir
yana, gürbüz bir yana…”
Paragrafta sözü edilen
“ak-kara” çatışmasının, en belirgin olduğu edebiyat
akımı hangisidir?
A) Klasisizm B) Realizm C) Romantizm D) Natüralizm E) Parnasizm
12)Paul Valery “Bir edebi eserin değeri, her kişiye göre ayrı bir yoruma
meydan vermesindedir.” demiştir.
Aşağıdaki
şairlerimizden hangisi, Paul Valery ile aynı anlayıştadır?
A) Tevfik Fikret B) Cenap
Şehabettin C) Yahya Kemal
D)
Ahmet Haşim E) Orhan Veli
13) “Bizde roman Halit Ziya ile başlar. Namık Kemal’in romanı, sadece
denemede kaldı, Onunla hemen aynı yıllarda işe başlayan Mithat Efendi’nin halka
okuma zevkini aşılamaktaki hizmeti inkar edilemez. Fakat sanat yapıtının ilk
koşulu olan biçimden daima yoksundu. Birçok sorunlara dokunmasına,
hayatımızdaki aykırılıkları görmesine, hafta şöyle böyle sürükleyici olaylar
bulma yeteneğine karşın yazdıklarına hiçbir hayat sıcaklığı geçiremedi. Bulduğu
bazı yerli tipler, romancılık sanatına, ancak başkalarının elinde yeniden
yoğrulduktan sonra mal oldu.”
Parçada Ahmet
Mithat’ın romancılığına ilişkin özelliklerden hangisine değinilmemiştir?
A) Okuyucunun genel bilgisini genişletmeyi amaçlaması
B) Geniş hak kitlelerine okumayı sevdirmesi
C) Romanlarının teknik yönden kusurlu olması
D) Kimi romanlarında “Realizm’in izlerinin bu1unması
E) Kimi romanlarında yerli hayat sahnelerine rastlanması
14)Ne efsunkâr imişsin ah ey didar-ı hürriyet
Esir-i aşkın olduk gerçi
kurtulduk esaretten
Aşağıdaki dizelerin
hangisinde, yukarıdaki beytin ikinci dizesindeki sanata benzer bir sanat
vardır?
A) Karlar altında bir ilkbaharım ben
B) Kar değil gökyüzünden yağan beyaz ölümdü
C) Şu bakır zirvelerin ardından Bir süvari geliyor kan rengi
D) Ruhu her yerde buhurdan gibi yıllarca tüter
E) Ben garip çizgilerle uğraşırken baş başa
Rastlamıştım duvarda bir şair
arkadaşa
15)“Hemen hemen konusuz denecek kadar basit olan bu güldürünün iki büyük
özelliği vardır: Bir yandan, bize edebiyatımızın o güne dek semtine uğramadığı
yeni bir gerçekliğin kapısını açar; öbür yandan da ortaoyunu ve meddah
hikâyeleri gibi yerli sanatlardan yararlanır. Böylece, yazarın ulusal bir
tiyatroya varacak en kısa yolu aradığı muhakkaktır.”
Bu yazıya göre,
aşağıdaki yazarlarımızdan hangisi, hangi yapıtıyla, nasıl, ulusal tiyatroya
varacak en kısa yolu aramıştır?
A) Namık Kemal, “Vatan - yahut - Silistre” oyunuyla, vatan sevgisini
dile getirerek
B) Abdülhak Hamit, “Eşber” adlı yapıtıyla, vatan sevgisini her şeyin
üstünde tutarak
C) Şinasi, “Şair Evlenmesi” oyunuyla, halk geleneğinden yararlanarak
D) Ahmet Vefik Paşa, “Zoraki Tabip” oyunuyla, Moliere’in bir yapıtını
Türkçeye uyarlayarak
E) Abdülhak Hamit, “Sabr ü Sebat” adlı yapıtıyla, atasözlerimizi bol bol
kullanarak
16) Aşağıda verilen
belirtici niteliklerden hangisinde Tanzimat romanında rastlanmaz?
A)Konular genellikle günlük hayattan ya da tarihten alınır.
B)Cariyelik kurumunu ve alafrangalık özentisini işler.
C)Kişiler genellikle tek yönlü ele alınır; iyiler mükâfatlandırılır.
D)Olayların akışında rastlantılara çok yer verilir.
E)Romanın içinde bilgi ve öğüt vermekten kaçınılır.
17) Onun tiyatro eserleri, sahne tekniği
açısından zayıf olduğu gibi dil açısından da oynanmaya elverişli değildir.
Piyeslerinin bir bölümü manzum, bir bölümü nesir, bir bölümü de nazım - nesir
karışık olarak yazılmıştır. Bunların birkaçının konusu günlük hayattan alınmış
fakat çoğunda tarihi bir olay işlenmiştir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Abdülhak Hamit B)Muallim Naci
C)Şinasi D)Ahmet Tevfik Paşa
E)Şemsettin Sami
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Abdülhak Hamit B)Muallim Naci
C)Şinasi D)Ahmet Tevfik Paşa
E)Şemsettin Sami
18) Aşağıda verilen bilgilerden
hangisi Şinasi’ye ait değildir?
A) Dil ve edebiyat üzerine görüşlerini Londra’da çıkan Hlürriyet gazetesinde yayımladığı “Şiir ve inşa” makalesinde anlatmıştır.
B) Şiirlerinde konu birliğine ve bütün güzelliğine önem vermiştir.
C) Fransızcadan manzum olarak Türkçeye çevirdiği bazı şiirleri, asıllarıyla birlikte Tercüme1 Manzume adlı, bir kitapta toplanmıştır.
D) Batı edebiyatı yolunda eser veren ilk Türk sanatçısıdır.
E) Düşüncelerini yalın ve açık bir anlatımla söylemeye, konuşma dilini yazı dili haline getirmeye çalışmıştır.
A) Dil ve edebiyat üzerine görüşlerini Londra’da çıkan Hlürriyet gazetesinde yayımladığı “Şiir ve inşa” makalesinde anlatmıştır.
B) Şiirlerinde konu birliğine ve bütün güzelliğine önem vermiştir.
C) Fransızcadan manzum olarak Türkçeye çevirdiği bazı şiirleri, asıllarıyla birlikte Tercüme1 Manzume adlı, bir kitapta toplanmıştır.
D) Batı edebiyatı yolunda eser veren ilk Türk sanatçısıdır.
E) Düşüncelerini yalın ve açık bir anlatımla söylemeye, konuşma dilini yazı dili haline getirmeye çalışmıştır.
19)Aşağıdakilerden hangisi Ser’vet-i Fünuncuların
şiir özelliklerinden biri değildir?
A) Kafiyede şekilden çok, ses benzerliğine önem verme
B) Konu birliğine ve bütün güzelliğine önem verme
0) Nazmı nesre yaklaştırma
D) Konuyla vezin arasında bir ahenk ilgisi arama
E) Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma
A) Kafiyede şekilden çok, ses benzerliğine önem verme
B) Konu birliğine ve bütün güzelliğine önem verme
0) Nazmı nesre yaklaştırma
D) Konuyla vezin arasında bir ahenk ilgisi arama
E) Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma
20) Çürüyen, yozlaşan İstanbul ve bu
İstanbulun çürümüş, yozlaşmış insanları... Mithat Cemal Kuntayın romanından
sürekli olarak bir küf kokusu gelir burnunuza. İstanbul’un birbirini izleyen üç
dönemini yansıtmak isteyen yazar, gözlerini hep bu kokuşmuşluğa dikmiştir.
Yalnız kişisel çıkarları peşinde koşanlar, dalkavuklar, jurnalciler.. Bir
pislik, bir kokuşmuşluk perdesine bürünmüş olarak anlatır İstanbulu. Aşağıdaki şairlerden hangisi İstanbul’u
şiirinde bu parçada belirtilen yönleriyle yansıtmaya çalışmıştır?
A) Cenap Şahabettin B) Tevfik Fikret
C) Mehmet Emin D) Mehmet Akif
E) Celal Sahir
A) Cenap Şahabettin B) Tevfik Fikret
C) Mehmet Emin D) Mehmet Akif
E) Celal Sahir
21) Aşağıdakilerden
hangisi, Servet-i Fünun edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
A) Sone, terza-rima gibi nazım biçimlerinin benimsenmesi
B) Aruz vezninin kullanılması
C) Romanlarda, olayların genellikle İstanbul dışında geçmesi
D) Nazmın nesre yaklaştırılması
E) Yabancı sözcüklerle yüklü bir dil kullanılması
A) Sone, terza-rima gibi nazım biçimlerinin benimsenmesi
B) Aruz vezninin kullanılması
C) Romanlarda, olayların genellikle İstanbul dışında geçmesi
D) Nazmın nesre yaklaştırılması
E) Yabancı sözcüklerle yüklü bir dil kullanılması
22)Hepimiz dünyaya geldiğimizde bir toplumun, ailenin,
kimliğin içinde buluruz kendimizi. Edebiyat işte bu kalıpları kırma arayışından doğar. Hayal ve gerçek, yaşam
ve ölüm, ben ve öteki arasındaki bütün duvarları bir bir yıkar. Böylece kendine
özgü bir biçimde, hayatın ve insanın özüne eğilebilmeyi, ona sevgiyle
bakabilmeyi olanaklı kılar. Çünkü roman,
öykü, şiir gibi edebiyat ürünleri bir başkasının acısını
iliklerinde hissedebilme, kendini bir başka insanın yerine koyabilme yeteneği
kazandırır. Çok farklı kesimlerden insanlara seslenir, onların kapılarını
çalar; buyur edilir. İnsanlar ve toplumlar arasında köprüler kurar.
Bu parçada edebiyatın
işlevleri arasında aşağıdakilerden hangisine yer verilmemiştir?
A) Toplumsal sorunlara çözümler getirme
B) Yerleşik değerleri sorgulama gücüyle donatma
C) İnsanların birbirini
anlamasını kolaylaştırma
D) Kültürleri birbirine yakınlaştırma
E) Yaşamı, özgün bir yaklaşımla algılamayı sağlama
23)Servet-i Fünûn Edebiyatını oluşturan şairler arasında
----, ----; öykücü ve romancılar arasında ----, ---- adlarını
sayabiliriz.
Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
hangisi sırasıyla
getirilmelidir?
A) Ziya Paşa’nın – Namık Kemal’in – Recaizade Mahmut Ekrem’in – Ahmet Mithat Efendi’nin
B) Tevfik Fikret’in – Cenap Şahabettin’in – Halit Ziya Uşaklıgil’in –
Mehmet Rauf’un
C) Abdülhak Hamit Tarhan’ın – Muallim Naci’nin – Şemsettin Sâmi’nin –
Nabizade Nâzım’ın
D) Mehmet Emin Yurdakul’un – Mehmet Âkif Ersoy’ un – Hüseyin Rahmi
Gürpınar’ın – Ahmet Râsim’in
E) Ahmet Hâşim’in – Yahya Kemal Beyatlı’nın – Halide Edip Adıvar’ın –
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun
24)Aşağıdaki dizelerin
hangisinde özellikle Tanzimat Dönemine
özgü bir kavram yoktur?
A) Memleket bitti yine bitmedi hâlâ sen ü ben
Bize bu hâl ile bizden büyük
olmaz düşmen
B) Olmuş insâna taasub bir onulmaz illet
Hüsn-i tedbîrin ile kurtulur
andan millet
C) Felek her türlü esbâb-ı cefâsın toplasın gelsin
Dönersem kahpeyim millet
yolunda bir azîmetten
D) Kanı ol gül gülerek geldiği demler şimdi
Ağlarım hâtıra geldikçe
gülüştüklerimiz
E) Ne efsûnkâr imişsin âh ey dîdâr-ı hürriyyet
Esîr-i aşkın olduk, gerçi
kurtulduk esâretten
25) Servet-i Fünûn şiiri ile Fecr-i Âtî şiirinin başlıca özel-
likleri arasında ilk olarak, kullanılan malzemedeki
birlik dikkati çeker. Fecr-i Âtî şiirinin başlıca temaları,
I
Servet-i Fünûn şiirinde olduğu
gibi, aşk ve doğadır.
Aşk kadar doğa betimlemeleri de tümüyle özneldir.
II
Dilde Servet-i Fünûncuların tuttuğu yol benimsenerek
III
şiir diline Arapça ve Farsçadan yeni sözcükler alın-
mış, konuşma dilinden uzaklaşılmıştır. Vezin, yine
IV
aruzdur. Ancak Fecr-i Âtîciler de Servet-i Fünûncular
V
gibi sembolik şiirden uzak durmuştur.
Bu parçadaki
numaralanmış cümlelerden hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V
26) (I) Tanzimat Dönemi
tiyatrosunda çeşitli konular işlenir. (II) İşlenilen konular, genellikle
toplumsal boyutlu nitelikler taşır.
(III) Örneğin Namık Kemal’in Zavallı Çocuk ve Gülnihal adlı yapıtlarında vatan
konusu işlenmiştir. (IV) Recaizade Mahmut Ekrem, Ahmet Mithat, Abdülhak Hamit,
Teodor Kasap gibi sanatçılar da tiyatro
alanında yapıtlar ortaya koymuşlardır. (V) Bu
alanda ürün verenler klasisizm ve romantizm akımlarının etkisinde
kalmıştır.
Bu parçadaki
numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A)
I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
27) Tevfik Fikret’in şiirlerinin özellikleriyle ilgili olarak
aşağıda verilen
bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Aruzun kalıplarını müzikaliteleri bakımından ilk kez değerlendiren odur.
B) Kimilerinde konuşma dilinin anlatım özelliklerini kullanmıştır.
C) Özellikle Türkçe sözcüklere yer vermiştir.
D) Divan nazmının müstezat şeklini değiştirerek yeni bir nazım şekli
oluşturmuştur.
E) Uyak düzenine büyük bir serbestlik getirmiştir.
28) ----, Tasvir-i Efkâr’da
yayımlanan “Lisan-ı Osmanînin
Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazâtı Şâmildir” adlı makalesinin ----
Dönemindeki dil anlayışını belirleyecek düzeyde bir içeriği vardır.
Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
hangileri sırasıyla
getirilmelidir?
A) Namık Kemal’in – Millî Edebiyat
B) Şinasi’nin – Tanzimat
C) Recaizade Mahmut Ekrem’in – Servet-i Fünûn
D) Tevfik Fikret’in – Fecr-i Âtî
E) Yahya Kemal Beyatlı’nın – Cumhuriyet
29) Servet-i Fünûn Döneminde
yaşadığı hâlde bu topluluğun dışında kalan, yönelim ve yaratılarıyla bu
topluluktan ayrı özellikler taşıyan sanatçılarımızdan biri de ----. Onun ayna tuttuğu yaşam kesiti,
Servet-i Fünûnculardan ayrıdır. Servet-i Fünûncular varsıl, aydın kesimin köşk
ve konak yaşamının görüntüleriyle oluşturmuşlardır yapıtlarını. Onun anlattığı
yaşamsa İstanbul’un yoksullarının ya da
orta sınıfının yaşamıdır. Kimi romanlarında eski İstanbul yaşamının betimlemelerine de
rastlarız. Örneğin Cehennemlik ve Metres’te, boğaziçi yalılarındaki; İffet,
Şıpsevdi ve Tesadüf’te, Aksaray’daki yaşamı anlatır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden
hangisi
getirilmelidir?
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar’dır B) Ahmet Râsim’dir
C) Reşat Nuri Güntekin’dir D) Hüseyin Cahit Yalçın’dır
E)
Halit Ziya Uşaklıgil’dir
30)
I. Sergüzeşt
II. Araba Sevdası
III. Felâtun Beyle Râkım Efendi
IV. Mâî ve Siyah
V. Mürebbiye
Yukarıdaki yapıtlardan
hangilerinde Batılılaşmanın yanlış anlaşılmasının yarattığı sonuçlar
işlenmiştir?
A) I. ve II. B) I. ve IV. C) II. ve III.
D) III. ve V. E) IV. ve V
31) Bazen düşünüyorum da eğer benim yazdıklarım hayatla ilgili değilse
insanların yaşadığı nasıl bir dünya?
Bana göre, tüm kitaplarım gerçeği yansıtıyor. Ama hangi gerçeği? Benim gördüğüm gerçeği.
Bu parçada sanat
anlayışını belirten yazarın aşağıdaki akımlardan hangisine bağlı olduğu
söylenebilir?
A) Natüralizm B) İzlenimcilik C) Klasisizm
D)
Gerçeküstücülük E) Sembolizm
32) Gerek
sosyal gerekse metafizik konularda yazdığı şiirlerindeki ahlakçı ve filozofça
tutumuyla Ziya Paşa,
divan şiirindeki "hakimane"
şiirin son temsilcisi ve halk filozofu unvanını
kazanmıştır. Bu tarz şiirlerinden birçok
beyti ve dizesi, birer atasözü sağlamlığı ve
sevimliliğiyle belleklerde yer etmiştir.
Bu parçadaki açıklamaya göre, aşağıda verilenlerden hangisinin Ziya Paşa'ya ait olduğu söylenemez?
A) İdrâk-i meâlî bu küçük akla gerekmez
Zîrâ bu terâzû o kadar sıkleti çekmez
B) Nâ-merd olayım çarha eğer minnet edersem
Cevrinle senin ben keder etsem mi sanırsın
C) Âyînesi iştir kişinin lâfa bakılmaz
Şahsın görünür rütbe-i aklı eserinde
D) Pek rengine aldanma felek eski felektir
Zîrâ feleğin meşreb-i nâ-sâzı dönektir
E) Ne kaldı rûha teselli şarâbdan başka
Boğaz'da üç gecelik mâh-tâbdan başka
Bu parçadaki açıklamaya göre, aşağıda verilenlerden hangisinin Ziya Paşa'ya ait olduğu söylenemez?
A) İdrâk-i meâlî bu küçük akla gerekmez
Zîrâ bu terâzû o kadar sıkleti çekmez
B) Nâ-merd olayım çarha eğer minnet edersem
Cevrinle senin ben keder etsem mi sanırsın
C) Âyînesi iştir kişinin lâfa bakılmaz
Şahsın görünür rütbe-i aklı eserinde
D) Pek rengine aldanma felek eski felektir
Zîrâ feleğin meşreb-i nâ-sâzı dönektir
E) Ne kaldı rûha teselli şarâbdan başka
Boğaz'da üç gecelik mâh-tâbdan başka
33)
"Düzenlemeler" anlamına gelen "Tanzimat",
bir bakıma Osmanlı İmparatorluğu'nun bazı kurumlarıyla Batı'ya yönelişi
demektir. Tanzimat Döneminde Batı'yı yakından tanımış, Batı uygarlığının
önemini kavramış kimi Türk aydınları, yaşayış, bilim, sanat ve edebiyat
yönünden Batı ile bağlantılar kurmuşlardı. 1860 yılında Agâh Efendi ile Şinasi'nin
birlikte çıkardıkları ---- adlı gazete ile Tanzimat
edebiyatı başlamış
oldu.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Tercüman-ı Ahval B) Ceride-i Havadis C) Takvim-i Vakayi
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Tercüman-ı Ahval B) Ceride-i Havadis C) Takvim-i Vakayi
D)
Tercüman-ı Hakikat E) Tasvir-i Efkâr
34) Namık
Kemal, Zavallı Çocuk'ta,
genç bir kızın
I
kendisinden oldukça yaşlı biriyle görücü yoluyla
evlendirilmesine karşı çıkışını; Akif Bey'de, vatan
II
sevgisinin kişisel mutluluktan önce geldiğini;
Gülnihal'de, baskıya karşı duyduğu tepkiyi; Cezmi'de,
III IV
Kırım Hanı Adil Giray'ın yaşamını; Celalettin Harzemşah'ta İslam birliği düşüncesini
V
anlatır.
Bu parçada Namık Kemal'in numaralanmış yapıtlarından hangisi tür bakımından ötekilerden farklıdır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
I
kendisinden oldukça yaşlı biriyle görücü yoluyla
evlendirilmesine karşı çıkışını; Akif Bey'de, vatan
II
sevgisinin kişisel mutluluktan önce geldiğini;
Gülnihal'de, baskıya karşı duyduğu tepkiyi; Cezmi'de,
III IV
Kırım Hanı Adil Giray'ın yaşamını; Celalettin Harzemşah'ta İslam birliği düşüncesini
V
anlatır.
Bu parçada Namık Kemal'in numaralanmış yapıtlarından hangisi tür bakımından ötekilerden farklıdır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
35) Bir 18. yüzyıl düşünürü olan J.J. Rousseau
ister özel ister kamusal hayatımızda olsun, yaşadığımız şeylerin, aklın değil
duyguların ve doğal içgüdülerin gereklerini karşılayıp karşılamadığını sormamız
gerektiğini söyler. Bireyselliği ve doğayı gündeme getirir. Ona göre,
gerçekliği parçalayan ve anlaşılmaz hâle getiren aklın bütün tahlilleri
yapaydır.
Buna göre J. J. Rousseau'nun hangi hareketin öncülüğünü yaptığı ileri sürülebilir?
Buna göre J. J. Rousseau'nun hangi hareketin öncülüğünü yaptığı ileri sürülebilir?
36 ) Ahmet Haşim'in
şiirleriyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Şiirlerinde dış dünyaya ait gözlemlerinin, iç dünyasında yarattığı izlenimleri yansıtmıştır.
B) Yaşanılan hayattan uzak, tamamen hayalî bir âleme sığınma isteği, birçok şiirinde görülür.
C) Vezin olarak yalnızca "aruz"u kullanmıştır.
D) Türk şiirini Batılılaştırma konusunda "düşünen"den çok, "uygulayan" kişidir.
E) Şiirlerinde kullandığı tabiat manzaraları genellikle akşam, gurup, şafak, gece, göller ve ormanlar gibi duygulanmaya, hayal kurmaya elverişli olanlardır.
A) Şiirlerinde dış dünyaya ait gözlemlerinin, iç dünyasında yarattığı izlenimleri yansıtmıştır.
B) Yaşanılan hayattan uzak, tamamen hayalî bir âleme sığınma isteği, birçok şiirinde görülür.
C) Vezin olarak yalnızca "aruz"u kullanmıştır.
D) Türk şiirini Batılılaştırma konusunda "düşünen"den çok, "uygulayan" kişidir.
E) Şiirlerinde kullandığı tabiat manzaraları genellikle akşam, gurup, şafak, gece, göller ve ormanlar gibi duygulanmaya, hayal kurmaya elverişli olanlardır.
37) Onun
için, edebiyat bir araçtır. Halkın kültürel düzeyini yükseltmek için, halkın
anlayabileceği bir dille yazdıklarını biçimlendirir. Nitekim romanlarındaki
öğreticiliğin özünde böyle bir kaygı vardır. Ayrıca romanlarında özellikle
ahlak, toplumsal adalet kavramlarına ağırlık verir.
Bu parçada sözü edilen Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şinasi B) Ahmet Mithat Efendi
C) Abdülhak Hamit Tarhan D) Muallim Naci
E) Recaizade Mahmut Ekrem
Bu parçada sözü edilen Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şinasi B) Ahmet Mithat Efendi
C) Abdülhak Hamit Tarhan D) Muallim Naci
E) Recaizade Mahmut Ekrem
38) Namık Kemal, Zavallı Çocuk'ta, genç bir
kızın
I
kendisinden oldukça yaşlı biriyle görücü yoluyla
evlendirilmesine karşı çıkışını; Akif Bey'de, vatan
II
sevgisinin kişisel mutluluktan önce geldiğini;
Gülnihal'de, baskıya karşı duyduğu tepkiyi; Cezmi'de,
III IV
Kırım Hanı Adil Giray'ın yaşamını; Celalettin Harzemşah'ta İslam birliği düşüncesini
V
anlatır.
Bu parçada Namık Kemal'in numaralanmış yapıtlarından hangisi tür bakımından ötekilerden farklıdır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
I
kendisinden oldukça yaşlı biriyle görücü yoluyla
evlendirilmesine karşı çıkışını; Akif Bey'de, vatan
II
sevgisinin kişisel mutluluktan önce geldiğini;
Gülnihal'de, baskıya karşı duyduğu tepkiyi; Cezmi'de,
III IV
Kırım Hanı Adil Giray'ın yaşamını; Celalettin Harzemşah'ta İslam birliği düşüncesini
V
anlatır.
Bu parçada Namık Kemal'in numaralanmış yapıtlarından hangisi tür bakımından ötekilerden farklıdır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
şiirde yeni bir duygu,
hayal ve estetik anlayışı oluşturulur. Servet-i Fünun edebiyatının sanatçıları dili sadelikten
uzaklaştırmışlardır.
II
Aruz ölçüsünü, kullandıkları dile başarıyla uygulamaları, onların bir başka
III
özelliğidir. Batı edebiyatında gelişen sone, terzarima gibi nazım şekillerini
IV
kullanmış, ayrıca klasik şiirin nazım biçimlerinden biri olan
V
müstezadı değiştirerek "serbest müstezat" adı verilen bir nazım biçimi oluşturmuşlardır.
II
Aruz ölçüsünü, kullandıkları dile başarıyla uygulamaları, onların bir başka
III
özelliğidir. Batı edebiyatında gelişen sone, terzarima gibi nazım şekillerini
IV
kullanmış, ayrıca klasik şiirin nazım biçimlerinden biri olan
V
müstezadı değiştirerek "serbest müstezat" adı verilen bir nazım biçimi oluşturmuşlardır.
Bu parçadaki bilgi
yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I.nin yerine "parnasizm ve sembolizm akımlarının" getirilmeli
B) II.nin yerine "dilde sadeleşme düşüncesini savunmuşlardır" getirilmeli
C) III.nün yerine "hece ölçüsünü" getirilmeli
D) IV.nün yerine "tuyug, bent" getirilmeli
E) V.nin yerine "halk şiiri" getirilmeli
A) I.nin yerine "parnasizm ve sembolizm akımlarının" getirilmeli
B) II.nin yerine "dilde sadeleşme düşüncesini savunmuşlardır" getirilmeli
C) III.nün yerine "hece ölçüsünü" getirilmeli
D) IV.nün yerine "tuyug, bent" getirilmeli
E) V.nin yerine "halk şiiri" getirilmeli
40) Düş gücümün kuvvetli, gözlem yeteneğimin ise
zayıf olduğunu arkadaşlarım söylerler. Bunu ben de bildiğimden, gerçek hayat
üzerine bir şey yazmam istenince biraz tedirgin olurum. Romanlardan,
öykülerden, yazarların iç dünyasından söz ederken sorun yoktur. Ama gerçek bir
kentte yer alan gerçek bir yeri anlatırken. Bu benim gibi yazarlar için hiç
kolay olmaz.
Bu sözleri söyleyen
bir yazarın aşağıdaki akımlardan hangilerine bağlı yapıtlar vermesi beklenmez?
A) Romantizm - Realizm B) Klasisizm - Sembolizm
C) Romantizm - Natüralizm D) Sembolizm - Sürrealizm
E) Realizm - Natüralizm
A) Romantizm - Realizm B) Klasisizm - Sembolizm
C) Romantizm - Natüralizm D) Sembolizm - Sürrealizm
E) Realizm - Natüralizm
41) ---- idealist bir şairin iç dünyası ile
birlikte orta hâlli bir Türk ailesinin yaşayış tarzı, zevkleri, o devrin basın
hayatı başarılı bir biçimde betimlenmiştir. ---- Batılı yaşam tarzına kaymış
zengin bir Türk ailesinin hayatı ayrıntılarıyla ele alınmıştır. ---- orta
hâlli, fakir Türk aileleriyle sosyetik bir aile tipi ve bu ailelerin yaşam
tarzları geniş bir çerçevede işlenmiştir.
Bu parçada boş
bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla
getirilmelidir?
A) Araba Sevdası'nda - Muhsin Bey'de - Şemsa'da
B) Yâdigarlarım'da-Zavallı Kız'da - Karabibik'te
C) Handan'da - Yeni Turan'da-Tatarcık'ta
D) Hasan Mellah'ta- Hüseyin Fellah'ta - Paris'te Bir Türk'te
E) Maî ve Siyah'ta - Aşk-ı Memnû'da - Kırık Hayatlar'da
A) Araba Sevdası'nda - Muhsin Bey'de - Şemsa'da
B) Yâdigarlarım'da-Zavallı Kız'da - Karabibik'te
C) Handan'da - Yeni Turan'da-Tatarcık'ta
D) Hasan Mellah'ta- Hüseyin Fellah'ta - Paris'te Bir Türk'te
E) Maî ve Siyah'ta - Aşk-ı Memnû'da - Kırık Hayatlar'da
42)
Tanzimat’ın ilk kuşağını oluşturan Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal ve
Ahmet Mithat bu dönemin toplumsal yaşamını değişik ölçülerde edebiyata yansıtmaya çalışmıştır. İlk kuşaktan sonra, ----, ----, ----,
---- oluşan ikinci kuşak, bu toplumsal sanat anlayışını arka plana atarak daha çok “insan”ı ve onun kişisel serüvenini ele
almıştır.
Bu parçada verilen
bilgilere göre boş bırakılan yerlere
aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A)
Tevfik Fikret – Cenap Şehabettin – Ali
Ekrem – Süleyman Nazif’ten
B)
Halit Ziya – Mehmet Rauf – Hüseyin
Cahit – Ahmet Şuayıb’dan
C) Rıza
Tevfik – Mehmet Emin – Mehmet Âkif – Muallim Naci’den
D)
Recaizâde Ekrem – Abdülhak Hâmit – Samipaşazâde
Sezai – Nabizâde Nâzım’dan
E)
Yahya Kemal – Halide Edip – Yakup
Kadri – Refik Halit’ten
43)
Aşağıdakilerden
hangisi, Edebiyat-ı Cedîde şairlerinin bir özelliği değildir?
A)
Romantik ve simgeci olma
B) Şiirlerini halk dilinin söz
değerleriyle biçimlendirme
C)
Yoğun bir duygusallık yaşama
D)
Kendilerine özgü bir şiir
dili oluşturma
E)
Doğayıönemli bir anlatım aracı olarak
kullanma
44) (I) Natüralizm duyularla algılanabilir
gerçekliğin tıpatıp yansıtılmasını ilke
edinmiştir. (II) Endüstrileşme sürecinde ortaya çıkan ekonomik ve ahlaksal bunalımla
büyük kent halkının eleştirilmesi natüralizmin temel konularıdır. (III)
Natüralizmin kökleri, düşünce tarihi açısından realizm içinde yer alır ama onu
aşar çünkünatüralizm doğayı olduğu gibi yansıtmayı amaçlar. (IV) Natüralizmin temelinde
deneysel doğa bilimlerinin verileri yatar. (V) Natüralizme göre, edebiyatın
amacı, ciddi konuları, sanatlı biçimde
işlemek; sanatta iyiye, gerçeğe ve güzele yönelmektir.
Bu parçadaki
numaralanmış cümlelerin hangisinde
belirtilenler, natüralizm akımıyla ilgili değildir?
A)
I. B) II. C)lll.
D) IV. E)V
45) Çıkardıkları derginin adıyla anılan bir
yazarlar topluluğunun üç büyük temsilcisinden biridir. Şiirlerinde kurduğu
özgün imgelerle dikkat çeken, konularını daha çok doğadan alan, ülkemizde
sembolizmin öncüsü sayılan bir şairdir. Şiir dışında yolculuk yazıları, piyesler,
makaleler de yazmış olmasına karşın şiir ve özdeyişleriyle tanınan bir
sanatçımızdır.
Bu parçada sözü edilen şair ve yazar aşağıdakilerden
hangisidir?
A)
Hamdullah Suphi B)
Tevfik Fikret C) Cenap
Şahabettin
D) Abdülhak Hamit E) Süleyman Nazi
46) Aşağıdakilerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) Mehmet
Rauf un Eylül adlı yapıtı edebiyatımızdaki ilk psikolojik roman olarak
nitelendirilmek-
B)
Halide Edip, Ateşten Gömlek adlı yapıtında Kurtuluş Savaşı yıllarını
yansıtmıştır.
C)
Namık Kemal’in Cezmi adlı yapıtı edebiyatımızdaki ilk tarihî roman örneğidir.
D)
Nâbizâde Nâzım’ın Karabibik adlı yapıtı, köyü ve köylüyü anlatan yapıtların ilk
örneklerindendir.
E) Aşk-ı
Memnu, Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun yanlış Batılılaşma konusunu işlediği bir
yapıtıdır.
47) Şinasi’nin, edebiyatımızda gerçekleştirdikleri
arasında aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A)
Halk için roman yazma hareketini başlatmıştır.
B)
Dilde sadeleşme hareketine öncülük etmiştir.
C) La
Fontaine’den çeviriler yapmıştır.
D) İlk
özel gazeteyi çıkarmıştır.
E)
İlk tiyatro yapıtını yazmıştır.
48) Fransız
realist ve natüralistlerinden etkilenen Tanzimat Dönemi yazarı Halit
Ziya Uşaklıgil, aydın çevreyi anlattığı Mai
veSiyah adlı romanında yabancı sözcük ve tamlamalarla yüklü
bir dil kullanmıştır.
Yukarıdaki
numaralanmış sözlerin hangisinde
bilgi yanlışı vardır?
A) I.
B)
II. C)
III. D)
IV. E) V.
49) Aşağıdakilerin hangisinde,
belirtilen özellik
birlikte verildiği akımla ilgili değildir?
A)Gözlem ve belgelere
önem verme (Realizm) B)Konuya
değil, onun işleniş biçimine önem verme (Romantizm)
C)Güzelliğin, anlam
açıklığında değil, kapalılıkta olduğuna inanma (Sembolizm)
D)Sanat, doğanın
kopyası olmalıdır, ilkesini benimseme (Natüralizm)
E Bilinçaltını
akıl ve mantıktan üstün tutma (Sürrealizm)
50) Bir dergi çevresinde toplanan, yeni bir duyarlığı,
yeni bir şiir dilini yerleştirmeye çalışan bu şairlerin şiirleri, bir arayış
döneminin bütün karışık etkilerini içermektedir. Romantik ve simgecidirler.
Onların şiirlerinde, düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış temaları
egemendir. Hem dönemin siyasal koşulları hem de benimsedikleri sanat anlayışı,
onların içine kapalı, bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.
Bu parçada tanıtılan şairler aşağıdakilerin hangisi içinde yer alır?
A) Tanzimatçılar B) Edebiyat-ı Cedîdeciler C) Fecr-i Âticiler D) Yedi Meşaleciler E) Milli Edebiyatçılar
Bu parçada tanıtılan şairler aşağıdakilerin hangisi içinde yer alır?
A) Tanzimatçılar B) Edebiyat-ı Cedîdeciler C) Fecr-i Âticiler D) Yedi Meşaleciler E) Milli Edebiyatçılar
Derleyen: Uzm. Öğrt. Bülent Demiryapan
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ İLE İLGİLİ SORULAR
1) Şairler Topluluklar Akımlar
---- Servet-i Fünûn
Batıcılık
Ziya Gökalp ---- Türkçülük
Namık Kemal Encümen-i
Şuarâ ----
Yukarıda şairlerin, içinde yer aldıkları
topluluklar ve savundukları düşünce
akımları verilmiştir. Tablodaki boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A) Ahmet Hamdi Tanpınar – Beş Hececiler – Türkçülük
B) Mehmet Âkif Ersoy – Genç Kalemler – Batıcılık
C) Tevfik Fikret – Genç Kalemler – Osmanlıcılık
D) Yahya Kemal Beyatlı – Yedi Meşaleciler – Osmanlıcılık
E) Tevfik Fikret – Beş Hececiler – Batıcılık
2) Memleketi ve memleket
gerçeklerini yansıtmayı amaçlayan Millî Edebiyat Dönemi roman ve öyküsünün
anlatımı, büyük ölçüde gözlemci gerçekçiliğe dayanır. Bu dönemin ünlü
yazarlarından biri olan ---- gerçekçilik
akımına bağlı kalmıştır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıda verilenlerden hangisi
getirilemez?
A) Reşat Nuri Güntekin B) Refik Halit Karay
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu D)
Memduh Şevket Esendal
E)
Abdülhak Şinasi Hisar
3) ----, bir şiiri dışında hece ölçüsünü kullanmamıştır.
Birer gereç gözüyle baktığı “aruz”la “uyak”ı, yazdığı her şiirde özenle kullanmıştır. Ayrıca aruz
kusuru yapmamak için çaba harcamıştır.
Onun için ileri sürülen, “---- gibi aruzu Türkçe sözcüklere uygulamak için
şiiri düz yazıya indirgemeyen bir şairdir.” görüşü tüm eleştirmenlerce onaylanmıştır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A) Yahya Kemal Beyatlı – Mehmet Âkif Ersoy
B) Halit Fahri Ozansoy – Orhan Seyfi Orhon
C) Ziya Gökalp – Mehmet Emin Yurdakul
D) Ahmet Hamdi Tanpınar – Cahit Sıtkı Tarancı
E) Faruk Nafiz Çamlıbel – Arif Nihat Asya
4) Özellikle, yarattığı karakterlerle ünlenen, daha çok kadınlar arasından seçtiği kişileri bütün
psikolojik incelikleriyle ustaca
canlandıran yazarımız ----.
Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden
hangisi
getirilmelidir?
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu’dur B) Halide Edip Adıvar’dır
C) Refik Halit Karay’dır D) Ömer Seyfettin’dir
E) Reşat
Nuri Güntekin’dir
5) Önce Fecr-i Âtî’ye girip onun sanat anlayışına uygun
şiirler yazmış olan ----, 1911’den sonra, şiirlerini “Yeni Lisan” anlayışıyla yazmaya başladı. Ömer
Seyfettin ve Ziya Gökalp ile birlikte
“Yeni Lisan”ı açıklamaya çalıştı. Kısa
bir süre içinde heceyle yazmaya başladı. Şiirlerinin bir kısmını Geçtiğim Yol
adlı kitapta topladıktan sonra, şiiri de
bırakarak edebî incelemelerle uğraştı.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden
hangisi
getirilmelidir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel B)
Yusuf Ziya Ortaç
C) Ali Canip Yöntem D)
Orhan Seyfi Orhon
E) Hamdullah
Suphi Tanrıöver
6) Kaynaklar
Ömer Seyfettin'in, Genç Kalemler akımının
süslü diline
I
tepki olarak dilde sadeliği öne çıkardığını
II
yazar. Kısa öykü türünün ülkemizde sevilip benim-
III
senmesinde onun büyük katkısı olduğu kuşku götürmez.
Yazarın başarısında seçtiği sözcüklerin ve bunları kullanım alanına koyuşunun
IV
önemli rolü vardır. Asıl başarısı,1900'lerin başlarında Osmanlı toplumunun ahlaki ve kültürel yaşamından yansıttığı gerçekçi kesitlerden kaynaklanmaktadır.
V
Bu parçadaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
tepki olarak dilde sadeliği öne çıkardığını
II
yazar. Kısa öykü türünün ülkemizde sevilip benim-
III
senmesinde onun büyük katkısı olduğu kuşku götürmez.
Yazarın başarısında seçtiği sözcüklerin ve bunları kullanım alanına koyuşunun
IV
önemli rolü vardır. Asıl başarısı,1900'lerin başlarında Osmanlı toplumunun ahlaki ve kültürel yaşamından yansıttığı gerçekçi kesitlerden kaynaklanmaktadır.
V
Bu parçadaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
7) ---- en
önemli özelliklerinden biri de olayların ve insanların dürüst olmayan, kurnaz
ve menfaatçi yönlerini arayıp bulmaya oldukça meraklı olması ve bunun sonucunda
ister istemez mizaha ve eleştiriye kaymak zorunda kalmasıdır. Neredeyse bütün
yazılarında bulunan bu mizah unsuru yüzünden birçok fıkrasını ve hikâyesini
birbirinden ayırmak güçleşir.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Reşat Nuri Güntekin'in B) Ömer Seyfettin'in
C) Refik Halit Karay'ın D) Sait Faik Abasıyanık'ın
E) Abdülhak Şinasi Hisar'ın
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Reşat Nuri Güntekin'in B) Ömer Seyfettin'in
C) Refik Halit Karay'ın D) Sait Faik Abasıyanık'ın
E) Abdülhak Şinasi Hisar'ın
8) (I) Millî Edebiyat Dönemi hikâye ve romanlarının önemli bir
özelliği sade bir dille yazılması ve yerli hayatı yansıtmasıdır. (II) Bu
dönemde "halka doğru" hareketinin bir sonucu olarak hikâye ve roman,
yurdun her köşesine açılmış ve bu tür yapıtlarda her tabakadan insanın yaşayışı
anlatılmıştır. (III) Köy ve taşra insanının yaşayışını anlatan ilk başarılı
örnekler, Reşat Nuri'nin "Çalıkuşu", Ebubekir Hazım'ın "Küçük Paşa" adlı
yapıtları bu dönemde verilmiştir. (IV) Kurtuluş Savaşı yıllarında Anadolu
insanının çetin alın yazısına Halide Edip "Dağa Çıkan Kurt", "Ateşten Gömlek" gibi kitaplarında eğilmiştir.
(V) Birinci Dünya Savaşı ve Mütareke Dönemi İstanbul'undaki ahlak ve düzen
bozukluğu da ele alınan başlıca temalardan biridir: Reşat Nuri'nin "Yeşil
Gece", Peyami Safa'nın "Fatih-Harbiye" romanları bu temayı işleyen
romanlardır.
Bu parçadaki
numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır
A)
I.
B) II. C) III.
D)
IV
E) V
9) (I) Millî Edebiyat Dönemi hikâye ve romanlarının önemli bir
özelliği sade bir dille yazılması ve yerli hayatı yansıtmasıdır. (II) Bu
dönemde "halka doğru" hareketinin bir sonucu olarak hikâye ve roman,
yurdun her köşesine açılmış ve bu tür yapıtlarda her tabakadan insanın yaşayışı
anlatılmıştır. (III) Köy ve taşra insanının yaşayışını anlatan ilk başarılı
örnekler, Reşat Nuri'nin "Çalıkuşu", Ebubekir Hazım'ın "Küçük Paşa" adlı
yapıtları bu dönemde verilmiştir. (IV) Kurtuluş Savaşı yıllarında Anadolu
insanının çetin alın yazısına Halide Edip "Dağa Çıkan Kurt", "Ateşten Gömlek" gibi kitaplarında eğilmiştir.
(V) Birinci Dünya Savaşı ve Mütareke Dönemi İstanbul'undaki ahlak ve düzen
bozukluğu da ele alınan başlıca temalardan biridir: Reşat Nuri'nin "Yeşil
Gece", Peyami Safa'nın "Fatih-Harbiye" romanları bu temayı işleyen
romanlardır.
Bu parçadaki
numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır
A)
I.
B) II. C) III.
D)
IV
E) V
10) ----------- Sodom ve Gomore adlı
romanı, siyasî ve toplumsal tarihimizi yazacaklar için ------------ niteliği
taşır.
Yukarıda boş bırakılan
yerlere sırasıyla aşağıdaki-lerden hangisinin getirilmesi gerekir?
A) Halide Edip'in – eleştiri B) Yakup Kadri'nin - belgesel
C) Refik Halit'in - yaşam öyküsü D) Hüseyin Rahmi'nin - macera
E) Ahmet Rasim'in - bilim kurgu
A) Halide Edip'in – eleştiri B) Yakup Kadri'nin - belgesel
C) Refik Halit'in - yaşam öyküsü D) Hüseyin Rahmi'nin - macera
E) Ahmet Rasim'in - bilim kurgu
11)
Millî Edebiyat akımını başlatanlar, —çıkardıkları Genç Kalemler
dergisiyle Ömer Seyfettin, Ali
Canip Yöntem ve—. Bu akımın başlıca özellikleri,
dilde yalınlık, halk edebiyatının şiir
biçimlerinden yararlanma hece ölçüsünükullanma,
konu seçiminde yerlilik olarak özetlenebilir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
hangisi sırasıyla getirilmelidir?
A)
Manastır'da - Yakup Kadri'dir B)
İstanbul'da- Mehmet Âkif’tir
C)
Selanik'te - Ziya Gökalp’tir. D)
İzmir'de - Halide Edip'tir
E)
Ankara'da - Yahya Kemal'dir
12) -----, Tanzimat'tan I. Dünya Savaşı'nın
sonuna kadar yetişmişüç kuşağın
düşünüş ve yaşayışlarındaki değişikliklerin;------,
Millî Mücadele Dönemi Anadolu'sunun;-----,
Cumhuriyet'ten sonraki devrimler döneminin; ------, Atatürk'ün ölümünden sonraki yılların eleştirel
bir yaklaşımla ele alındığı yapıtlardır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere getirilecek olan
yapıt adları aşağıdakilerin
hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Panorama
I - Panorama II - Yaban - Kiralık Konak
B)
Kiralık Konak-Yaban - Panorama I - Panorama II
C)
Yaban - Panorama I - Kiralık Konak-Panorama II
D)
Kiralık Konak- Panorama I - Panorama II
- Yaban
E)
Panorama I - Yaban - Panorama II - Kiralık Konak
13) (I) Natüralizm duyularla algılanabilir
gerçekliğin tıpatıp yansıtılmasını ilke
edinmiştir. (II) Endüstrileşme sürecinde ortaya çıkan ekonomik ve ahlaksal bunalımla
büyük kent halkının eleştirilmesi natüralizmin temel konularıdır. (III) Natüralizmin
kökleri, düşünce tarihi açısından realizm içinde yer alır ama onu aşar çünkü natüralizm doğayı olduğu gibi yansıtmayı amaçlar. (IV) Natüralizmin temelinde
deneysel doğa bilimlerinin verileri yatar. (V) Natüralizme göre, edebiyatın
amacı, ciddi konuları, sanatlı biçimde
işlemek; sanatta iyiye, gerçeğe ve güzele yönelmektir.
Bu parçadaki
numaralanmış cümlelerin hangisinde
belirtilenler, natüralizm akımıyla ilgili değildir?
A)
I. B) II. C)lll.
D) IV. E)V
14) Milli Edebiyat akımı 1911 yılında (I) Ömer Seyfettin (II) ve Ali
Canip‘in (III) çıkardıkları “Yeni Mecmua” (IV)dergisi ile başlar.Bu
edebiyat, yazı diliyle konuşma dilinin birleştirilmesini, dilde sadeliği (V), Türk tarihine ve milli kaynaklara
yönelmeyi amaçlar. Yukarıdaki
parçada numaralandırılmış yerlerden hangisinde bilgi yanlışlığı yapılmıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
A) I B) II C) III D) IV E) V
15) Milli
Edebiyat‘ın önde gelen kişilerindendir. 1911-de
Selanik-te çıkan Genç Kalemler dergisinde yazılar yazdı. Türkçülük akımını bir
sisteme bağlayıp topluma mal etti.Edebiyatımızın gelişmesi için halka, milli
kültür kaynaklarına gidilmesi ve konuşma diliyle yazı dilinin birleştirilmesini
savundu. -Türkçülüğün Esasları- , -Altın Işık- en tanınmış eserlerindendir. Bu
parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin B) Ziya Gökalp
C) Ali Canip Yöntem D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Reşat Nuri Güntekin
A) Ömer Seyfettin B) Ziya Gökalp
C) Ali Canip Yöntem D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Reşat Nuri Güntekin
16) “Milli Edebiyat dönemi yazarlarındandır.Güzel, akıcı, yalın bir
dili ,her yaştan insanın rahatlıkla okuyabileceği bir üslubu vardır. Hikayelerini
gözlemci bir anlayışla anlatmıştır. Önceleri Servet-i Fünun dergisinde sonra Tercüman-ı Hakikat
gazetesinde çalışır. Öykü, tiyatro , anı, fıkra ve mizahi yazı tarzında eserler vermiştir.”
Memleket Hikayeleri- ve -Gurbet Hikayeleri- yazarın tanınmasını sağlamıştır. Bu parçada boş bırakılan yere
aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Mehmet Rauf B) Refik Halit Karay
C) Faruk Nafiz Çamlıbel D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Mehmet Emin Yurdakul
A) Mehmet Rauf B) Refik Halit Karay
C) Faruk Nafiz Çamlıbel D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Mehmet Emin Yurdakul
17)
“1911 yılında o zaman bizim olan
Selanik’te Ömer Seyfettin ve Ali Canip’in çıkardıkları Genç Kalemler dergisinin
edebiyat tarihimizde büyük bir önemi vardır.”
Bu
derginin edebiyat tarihimizdeki önemi nereden kaynaklanmaktadır?
A)
Yazarlarının, sanatta “toplumculuk” fikrini savunmasından
B)
“Sade Türkçe”nin bir dava olarak ilk kez bu dergide ele alınmış olmasından
C)
Milli edebiyat döneminin ilk yayın organı olmasından
D)
Ömer Seyfettin’in sade Türkçe ile yazdığı hikayelerinin yayımlandığı bir dergi
olmasından
E)
Bugünkü ulusal sınırlarımız dışında yayımlanan Türkçe, edebi ve bilimsel bir
dergi olmasından
18) Kurtuluş Savaşı döneminin havasını yansıtan
romanlarımızdan üçü, aşağıdakilerden hangisinde bir araya getirilmiştir?
A)
Vurup Kahpeye, Sinekli Bakkal, Kiralık Konak
B)
Ateşten Gömlek, Ankara, Sinekli Bakkal
C)
Yaban, Sodom ve Gomore, Akşam Güneşi
D)
Vurun Kahpeye, Yaban, Ateşten Gömlek
E)
Yaban, Çalıkuşu, Ankara
19) Şiirlerinde sonsuzluğa ulaşma duygusu, ölüm kaygısı,
aşk ve lirizm başlıca temalar olarak görülür. Eski şiiri günümüzde de yaşatmış
bir şairdir. İstanbul’un doğa güzelliklerini yansıtan bir şair olarak
tanınmıştır. Divan şiirini çağdaş bir yorumla veren şiirleri de vardır.
Yukarıda sözü edilen şair kimdir?
A) Yahya Kemal Beyatlı
B) Ahmet Haşim
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Ahmet Hamdi Tanpınar
E)
Cahit Sıtkı Tarancı
20) Yazar, eserde Karagöz ve Ortaoyunu hakkında oldukça ayrıntılı bilgi
verirken çocukluğunda gittiği bu oyunlardan edindiği izlenimlerden
yararlandığını şöyle anlatıyor: “Ramazan gecelerinde Ahmet Ağa, beni Karagöz ve
Ortaoyunu izlemeye götürüyordu. Kız, erkek alay alay çocuk, hatta büyükler
kahvenin bahçesine dolardı. İlkin “Soytarının Kızı’ adıyla ve İngilizce olarak
basılan eserimdeki Kız Tevfik tipi, bu akşamların bende bıraktığı izlenimlerden
çok şey almıştır.”
Bu
paragrafta sözü edilen yazar ve eseri aşağıdakilerden hangisinde bir arada
verilmiştir?
A)
Peyami Safa - Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
B)
Reşat Nuri - Yaprak Dökümü
C)
Halide Edip - Sinekli Bakkal
D)
Reşat Nuri - Çalıkuşu
E)
Halide Edip - Tatarcık
21)Temel
düşünceleri, yazı dilini konuşma diline yaklaştırmaktı. Bu amaçla İstanbul ağzı
örnek alındı. Tamlamalar sadeleştirildi; Türkçeleşmiş yabancı sözcüklere pek
dokunulmadı. Bu yolla yepyeni, pırıl pırıl bir Türkçe doğdu. Böylece
Osmanlıcadan ulusal dile bir geçiş sağlandı.
Türk dilinde yukarıda sözü edilen yeniliği gerçekleştirenlere ne ad verilir?
A) Tanzimatçılar B) Edebiyat-ı Cedideciler C) Genç Kalemler D) Garipçiler E) İkinci Yeniciler
Türk dilinde yukarıda sözü edilen yeniliği gerçekleştirenlere ne ad verilir?
A) Tanzimatçılar B) Edebiyat-ı Cedideciler C) Genç Kalemler D) Garipçiler E) İkinci Yeniciler
A) Eserlerde ağırlıklı olarak ülke
sorunları işlenmiş ve bu sorunlara çözümler üretilmiştir.
B) Eserlerde kahramanların tahlilleri ve çevre tasvirleri gerçekçidir.
C) Sanatçılar bilinçli olarak Anadolu'ya açılmıştır.
D) Vezinsiz, kafiyesiz şiirler yazılmıştır.
E) Sanatçılar, eserlerinde yalın bir dil kullanmışlardır.
B) Eserlerde kahramanların tahlilleri ve çevre tasvirleri gerçekçidir.
C) Sanatçılar bilinçli olarak Anadolu'ya açılmıştır.
D) Vezinsiz, kafiyesiz şiirler yazılmıştır.
E) Sanatçılar, eserlerinde yalın bir dil kullanmışlardır.
23) "Sade Türkçe"nin ilk kez bir dava olarak gündeme
geldiği edebiyat dönemi aşağıdakilerden hangisidir? A)
Tanzimat edebiyatı B)
Servet-i Fünun edebiyatı C)
Fecr-i Âti edebiyatı
D) Milli edebiyat E)
Cumhuriyet edebiyatı
24) I. Şiir dilini düzyazı diline
yaklaştırdı. II. Şiirlerinde lirik ve didaktik bir üslup kullandı. III.
Şiirlerinin tamamını aruz vezniyle yazdı. IV. Gerçeği olduğu gibi yansıtmayı
amaçlayarak konuşma dilinin olanaklarından yararlandı.
Yukarıdaki özellikler
aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir? A) Mehmet Akif Ersoy B) Yahya Kemal Beyatlı C) Ahmet Hamdi
Tanpınar D) Ahmet Haşim E) Mehmet
Emin Yurdakul
25) "Yeni Lisan" adlı makalesiyle Milli Edebiyat
akımının ilkelerini ortaya koymuştur. Bu makalede şöyle demektedir. "Milli
ve tabii bir lisan olmazsa ilim, fen ve edebiyat gene bugünkü gibi bir muamma
(bilmece) halinde kalacaktır. Asrımız terakki (ilerleme)
asrı, mücadele ve rekabet asrıdır. Biz bir köşeye çekilip Nedim'in parlak
fakat tabiata muhalif (doğaya aykırı) terkiplerini tamlamalarını terennüm
edersek mezarımızı kendi elimizle kazmış oluruz." Bu
parçada tanıtılan edebiyatçımız, aşağıdakilerin hangisidir?
A) Ziya Gökalp B) Ali Canip Yöntem
C) Ömer Seyfettin D) Fuat Köprülü
E) Mehmet Emin Yurdakul
Derleyen
: Uzm. Öğrt. Bülent Demiryapan