…………………………………….. LİSESİ
2016-2017
EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI
9. SINIFLAR
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK DERS PLANI
Ünite No: 6
Hafta Sayısı: 4 |
||||
H
|
S
|
OKUMA
|
YAZMA
|
SÖZLÜ İLETİŞİM
|
I
06-10
MART
|
5
|
Tiyatro
* Tiyatro türü hakkında genel bilgi verilir.
* Trajedi, komedi, dram türlerinin genel özellikleri ve bu türlerin edebi akımlarla (Klasisizm veRomantizm) ilişkisi hakkında bilgi verilir. * Tiyatro metinlerinin biçimsel özellikleri (mekânın ve hareketlerin betimlenmesi, diyalog ve monologların yazılış biçimi, sahnelerin ayrılması, kişilerin belirtilmesi vb.)
* Temel
tiyatro terimleri (dekor, kostüm, suflör, replik,
sahne, perde vb.) ve tiyatronun yapı unsurları (dramatik örgü, yer, zaman,
çatışma) açıklanır.
* Seçilen metinler yukarıdaki bilgiler çerçevesinde
değerlendirilir.
* Metinler üzerinde ilgili okuma kazanımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışmalar yapılır. |
Kısa Oyun
Öğrenciler gruplara ayrılarak her gruptan aşağıdaki aşamalarla
3-5 dakikada oynanabilecek kısa bir oyun yazmaları istenir:
- Hazırlık
• Konu ve temayı belirleme • Oyundaki kişileri ve özelliklerini belirleme - Planlama • Sahneyi/sahneleri belirleme • Dramatik örgüyü belirleme • Çatışmayı belirleme - Taslak metni oluşturma • Dekor ve kostümle ilgili ayrıntıları yazma • Hareketlere ait betimlemeleri yazma • Diyalog ve monolog oluşturma - Taslak metni geliştirme ve düzeltme • Metin tutarlılığını değerlendirme • Yazım ve noktalama hatalarını düzeltme - Yazılan metni paylaşma
* Bu uygulamada sınıfın düzeyine göre yazmayı kolaylaştırmak
amacıyla öğrencilere farklı konular ve dramatik örgü örnekleri verilir.
|
Kısa Oyun Sahneleme
Öğrenciler yazdıkları kısa oyunları aşağıdaki aşamalarla
sahneler:
- Rol dağılımı yapma - Sınıf imkânları dâhilinde sahne ve dekoru düzenleme - Yazılan kısa oyunu sahneleme ve değerlendirme |
II
13-17
MART
|
5
|
|||
III
20-24
MART
|
5
|
|||
IV
27-31
MART
|
5
|
…………………………………….. LİSESİ
2016-2017
EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI
9. SINIFLAR
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK DERS PLANI
Ünite No: 7
Hafta Sayısı: 3 |
||||
H
|
S
|
OKUMA
|
YAZMA
|
SÖZLÜ İLETİŞİM
|
I
03-07
NİSAN
|
5
|
Senaryo
Türk edebiyatından filmi çekilmiş bir hikâye veya romandan
alınan metin, bu metinden üretilen senaryo ve filmin ilgili bölümü
* Sinema sanatı hakkında genel bilgi verilir.
* Edebiyat ile sinema; amaç ve yöntem bakımından karşılaştırılır, bunların aralarındaki ilişkiye değinilir ve bu iki sanatın benzer ve farklı yönleri ortaya konulur. * Senaryo ile edebî metnin farklılıkları belirlenir. * İncelenen metin üzerinden roman ve hikâye metni ile senaryo arasındaki ilişki, senaryo ile film arasındaki ilişki değerlendirilir. |
Kısa
Film Senaryosu
Öğrenciler gruplara ayrılarak
her gruptan aşağıdaki aşamalarla 3-5 dakikalık kısa bir film senaryosu
yazmaları istenir:
- Taslak öykü (sinopsis)
oluşturma
- Taslak öyküyü geliştirme - Senaryo yazma
* Taslak öykünün tema ve konu
belirlendikten sonra tasarlanan film öyküsünün kısa bir özeti olduğu ve geniş
zaman kipiyle yazıldığı bir örnek üzerinden açıklanır.
* Taslak öykü geliştirilirken dramatik yapıda olaylar arasında bağlantıların kurulduğu, kişilerin tanıtıldığı, önemli diyalogların yazıldığı belirtilir. Ayrıca bu bölümün öyküleyici anlatımla yazıldığı bir örnek üzerinden açıklanır. * Bölüm, ayrım, sahne, çekim terimleri açıklanır. Senaryo yazma aşamasında; olayların ayrıntıları, kişileri, konuşma örgüsü, kullanılacak ses ve müzik unsurlarının belirlenmesi ve senaryoda kullanılması üzerinde durulur. * Bu uygulamada senaryo yazmayı kolaylaştırmak amacıyla öğrencilerden öyküleyici bir metni (masal, fabl, hikâye, roman vb.) veya metnin bir bölümünü senaryoya dönüştürmeleri istenebilir. |
Kısa Film Hazırlama
Yazılan senaryoyu kısa filme çekme ve sunma
|
II
10-14
NİSAN
|
5
|
|||
III
17-21
NİSAN
|
5
|
…………………………………….. LİSESİ
2016-2017
EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI
9. SINIFLAR
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK DERS PLANI
Ünite No: 8
Hafta Sayısı: 2 |
||||
H
|
S
|
OKUMA
|
YAZMA
|
SÖZLÜ İLETİŞİM
|
I
24-28
NİSAN
|
5
|
Masal / Fabl
Türün
Özelliklerini Yansıtan Metinler
- Türk
halk edebiyatından bir masal örneği
- Doğu edebiyatından bir masal örneği - Divan edebiyatından fabl özelliği gösteren bir mesnevi örneği - Batı edebiyatından bir fabl örneği
*
Seçilen metinler üzerinden masal türünün özellikleri, kalıp ifadeler ve masal planı
(döşeme- serim-düğüm-çözüm-dilek) hakkında genel bilgi verilir. Türk ve dünya
edebiyatındaki önemli masallara değinilir.
* Seçilen metinler yukarıdaki bilgiler çerçevesinde değerlendirilir. * Metinler üzerinde ilgili okuma kazanımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışmalar yapılır. |
Fabl
Aşağıdaki
aşamalar doğrultusunda bir fabl yazma çalışması yapılır:
-
Hazırlık
• Konu ve temayı belirleme • Hayvanları ve temsil edecekleri insanî özellikleri belirleme
-
Planlama
• Olay örgüsünü (serim, düğüm ve çözüm bölümlerini) belirleme
-
Taslak metin oluşturma
• Plan doğrultusunda metni yazma • Hayalî ve olağanüstü unsurları kullanma • Öğüt bölümünü yazma
-
Metni düzeltme ve geliştirme
• Metin tutarlılığını değerlendirme • Anlatım bozukluklarını düzeltme • Yazım ve noktalama hatalarını düzeltme
-
Yazılan metni paylaşma
|
Etkili Dinleme
Dinleme
türleri ve etkili dinlemenin ilkeleri açıklanır. Aşağıdaki çalışmalar veya
benzerleri yapılır:
·
Dinlediklerine
yönelik soru sorma çalışmaları
·
Dinlediklerini
özetleme çalışmaları
·
Eleştirel
dinleme çalışmaları
|
II
02-05
MAYIS
|
5
|
…………………………………….. LİSESİ
2016-2017
EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI
9. SINIFLAR
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK DERS PLANI
Ünite No: 9
Hafta Sayısı: 2 |
||||
H
|
S
|
OKUMA
|
YAZMA
|
SÖZLÜ İLETİŞİM
|
I
08-12
MAYIS
|
5
|
Mektup / e-posta
Türün Özelliklerini Yansıtan Metinler
Cumhuriyet döneminden bir özel, bir edebî mektup; iki e-posta
örneği
Türün Gelişimini Yansıtan Metinler
- Divan edebiyatından bir mektup örneği - Tanzimat Dönemi’nden bir mektup örneği * Özel mektup ve edebî mektup arasındaki benzerlik ve farklılıklar belirtilir. * Seçilen metinlerden hareketle mektup türünün dil ve anlatım özellikleri hakkında bilgi verilir. * Metinler üzerinde ilgili okuma kazanımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışmalar yapılır. |
Mektup / e-posta
- Amaç ve muhatabı belirleme
- İçeriği belirleme - Hitap ifadesini yazma - Kendini tanıtma (ilk defa yazışma yapılıyorsa) - İçeriği yazma - Selam/sevgi/saygı ifadesi kullanma o Ad-soyad, tarih, imza, adres yazma - Dil, yazım ve noktalama hatalarını düzeltme - Mektubu/e-postayı gönderme |
Açık Oturum
- Konuşmacıları belirleme
- Açık oturumu yönetecek başkanı belirleme - Başkanın tartışma konusunu ve konunun önemini belirtmesi - Başkanın konuşmacıları tanıtması ve konuşmacılara sırasıyla söz vermesi - Seçilen konunun başkanın soruları doğrultusunda birkaç turda tartışılması - Başkanın oturum sonunda konuyu toparlaması ve dinleyici sorularını alması
* Açık oturum uygulamasından önce öğrencilere açık oturumun
özellikleri hakkında kısa bilgi verilir.
|
II
15-19
MAYIS
|
5
|
…………………………………….. LİSESİ
2016-2017
EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI
9. SINIFLAR
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK DERS PLANI
Ünite No: 10
Hafta Sayısı: 2 |
||||
H
|
S
|
OKUMA
|
YAZMA
|
SÖZLÜ İLETİŞİM
|
I
22-26
MAYIS
|
5
|
Günlük
/ Blog
Türün Özelliklerini Yansıtan
Metinler
- Cumhuriyet döneminden iki
günlük örneği
- İki blog örneği * Günlük türünün edebiyatımızdaki gelişimi hakkında ayrıntıya girilmeden bilgi verilir. * Bloglarda (İnternet ortamında oluşturulan kişisel sayfalar) günlük utulabileceği belirtilir. Bloglarda yazılan günlüklerin diğer insanlarla paylaşıldığı, okuyucular tarafından yorumlanabildiği vurgulanır. * Seçilen metinler yukarıdaki bilgiler çerçevesinde değerlendirilir. * Metinler üzerinde ilgili okuma kazanımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışmalar yapılır. |
Günlük
Günlük yazmada gözlem ve
kişisel izlenimlerin önemi vurgulanarak öğrencilerden günlük yazması istenir.
* Günlük yazmanın yaşanan bir
günü özetlemek olmadığı vurgulanır. Günlükte, yaşanan / karşılaşılan bir olay
veya durumun, kişide oluşturduğu duygu ve düşünceleri, içten bir anlatımla
sunması gerektiği örneklerle açıklanır. Öğrencilerin günlük yazma
çalışmasında bu hususa dikkat etmeleri istenir. Öğrencilerin yazdığı metinler
değerlendirilir.
|
Panel
Oluşturulacak 4-6 kişilik
gruplarla aşağıdaki aşamalar doğrultusunda bir panel düzenlenir:
- Konuşmacıları belirleme - Paneli yönetecek başkanı belirleme - Başkanın panel konusunu ve konunun önemini belirtmesi - Başkanın konuşmacıları tanıtması ve konuşmacılara sırasıyla söz vermesi - Her konuşmacının konunun farklı bir yönünü açıklaması - Başkanın oturum sonunda konuyu toparlaması ve dinleyici sorularını alması
* Uygulanmadan önce panelin,
bir konunun her konuşmacı tarafından farklı bir yönüyle ayrıntılı şekilde ele
alındığı bir tartışma türü olduğu belirtilir. Konunun ele alınışı dışında,
düzenlenme ve uygulanma şeklinin açık oturumla aynı olduğu vurgulanır.
|
II
29-31
MAYIS
VE
01-02
HAZİRAN
|
5
|
|||
III
05-09
HAZİRAN
(GENEL TEKRAR)
|
5
|
I. DÖNEM 9. SINIF ÜNİTELERİ
|
|||||
Ünite
No |
Hafta
Sayısı |
Okuma
|
Yazma
|
Sözlü İletişim
|
|
1
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatına Giriş
|
·
·
Yazma Süreci
·
|
|
|
2
|
5
|
·
Dil
Bilgisi: Şekil Bilgisi
- Kök, ek bilgisi - Yapısına göre kelime türleri (basit, türemiş, birleşik kelimeler)
·
Kitap
Okuma
|
·
Hikâye
|
||
3
|
5
|
Dil Bilgisi: Kelimede Anlam
-Kelimelerin anlam özellikleri (temel anlam, yan anlam, mecaz anlam; terim anlamı) - Kelimelerde anlam değişmeleri (ad aktarması, anlam genişlemesi ve anlam daralması, anlam iyileşmesi ve kötüleşmesi) |
|||
4
|
2
|
·
Araştırmaya
Dayalı Metin Yazma
|
|||
II. DÖNEM 9. SINIF ÜNİTELERİ
|
|||||
5
|
5
|
·
Kitap
Okuma
|
Roman
|
||
6
|
4
|
Kısa Oyun
|
Kısa Oyun Sahneleme
|
||
7
|
3
|
Kısa Film Senaryosu
|
Kısa Film Hazırlama
|
||
8
|
2
|
Fabl
|
Etkili Dinleme
|
||
9
|
2
|
Mektup / e-posta
|
Mektup / e-posta
|
||
10
|
2
|
Günlük / Blog
|
Günlük
|
||