12 Mayıs 2010 Çarşamba

lys edebiyat deneme sınavı

A A A A A A A A A A A
TÖDER 1
1. Ben seni de sevmedim Adem
Doğruyu duymak istiyorsun madem
Alt tarafı bir elma yedik beraber
Zehir zıkkım olsun bize bal badem
Yukarıdaki dörtlükte hangi söz sanatı görülmektedir?
A) Açık istiare B) Kinaye
C) Mecaz–ı mürsel D) Telmih
E) Hüsn–i Talil
2. Lambada titreyen alev üşüyor
Aşk kağıda yazılmıyor Mihriban
Bu şiirin ilk dizesinde görülen edebi sanat aşağıdakilerin
hangisinde vardır?
A) Deli gönül bir sevdaya bağlandı
Bu sevda uğruna beyhude yandı
B) Bu dünyaya ait her yanlışa meraklı
Kendini dağıtmış, herkesten alacaklı
C) Gülen yüzüme bakıp da sanmayın beni bahtiyar
Attığım her kahkahada binlerce gözyaşı var
D) Bir gün dedim: “İstemem artık ne yer, ne yâr.”
Çıktım süreli gurbete, gezdim diyar diyar
E) Gözlerin iki siyah karanfi l gibi
Gözlerini alsam yakama taksam
3. Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet Öncesi Sözlü Edebiyatın
özelliklerinden değildir?
A) Bu dönemle ilgili bilgilerin bulunduğu kaynaklar
Divan–ı Lügatî–t Türk adlı eser ve Çin belgeleridir.
B) En eski edebi metinler Göktürklere ait Yenisey Yazıtlarıdır.
C) Bu dönem şiirlerinde nazım birimi dörtlük, ölçü hece
ölçüsüdür.
D) Sav, sagu, koşuk, destan bu dönemin sözlü ürünleridir.
E) Yiğitlik, doğaya, hayvanlara duyulan sevgi ve savaş
gibi konulara şiirlerde yer verilmiştir.
4. Aşağıdakilerin hangisinde “İslamiyet etkisindeki Türk
edebiyatı” na ilişkin eserlerle ilgili bilgi yanlışlığı yapılmıştır?
A) Kutadgu Bilig, edebiyatımızın ilk mesnevisidir.
B) Atabetü’l Hakayık, bir öğütler kitabıdır.
C) Divan ü Lügati’t Türk, Türk dilinin ilk sözlüğüdür.
D) Divan–ı Hikmet, edebiyatımızda aruzla yazılmış ilk
eserdir.
E) Muhakemetü’l Lugateyn’le Türkçenin; kavramları, anlam
inceliklerini anlatmada Farsça’dan elverişli olduğu
anlatılmaya çalışılmıştır.
1. Bu testte 56 soru vardır.
2. Cevaplarınızı, cevap kâğıdının Türk Dili ve Edebiyatı Testi için ayrılan kısmına işaretleyiniz.
LYS – 3
TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI TESTİ
TÖDER 2
A A A A A A A A A A A
5. Halk edebiyatında, halkın dili kullanılır. Sanatçı, yaşadık-
I
larını dile getirdiği için bu edebiyat gerçekçi, somut bir
II
edebiyattır. Bu edebiyatta nesirden çok şiir türünde ürün
III
verilmiştir. Her şiirin özel bir adı vardır; şiir ile müzik iç içe
IV
dir. Halk edebiyatı; âşık, anonim ve tekke olmak üzere üç
V
kola ayrılır.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde
bir bilgi yanlışı yapılmıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
6. Elif’in uğru nakışlı
Yavru balaban bakışlı
Yayla çiçeği kokuşlu
Kokar Elif Elif diye
Bu dörtlük biçim ve içerik olarak incelendiğinde aşağıdakilerin
hangisinden alınmış olabilir?
A) Koşma B) Varsağı C) Şathiyye
D) Semai E) Devriye
7. 17. yüzyıl halk şairlerinden olan sanatçı, bütün şiirlerini
din dışı konularda yazmıştır. Süsten ve gösterişten uzak,
içten bir üslubu vardır. Şiirlerinde lirik ögeler ağır basmaktadır.
Tüm şiirlerinde hece ölçüsünü kullanmıştır.
Bu parçada tanıtılan Halk edebiyatı ozanı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Köroğlu B) Dadaloğlu
C) Dertli D) Âşık Ömer
E) Karacaoğlan
8. (I) Medrese kültürünün hâkim olduğu Divan edebiyatında
nazım birimi genellikle beyittir. (II) Genellikle saraya ve
çevresine seslenildiği için aydın zümre edebiyatı olarak
da bilinen bu dönem edebiyatının dili; Arapça, Farsça ve
Türkçe karışımı olan Osmanlıcadır. (III) Edebi sanatların
sıklıkla yer aldığı Divan şiirinde tam ve zengin uyak kullanılmıştır.
(IV) Şiirde konu değil, konunun anlatılış biçimi
ön plandadır. (V) Divan şiirinde en çok kullanılan gazel,
kaside, mesnevi gibi nazım biçimleriyle toplumsal sorunlar
ele alınmıştır.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde Divan
edebiyatı ile ilgili bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
TÖDER 3
A A A A A A A A A A A
9. “Ölmez Otu” Türk romancısının Türk köylüsüne bakış
açısını değiştiriyor. Romancılarımız, şimdiye kadar genellikle
bir araç olarak bakmışlardır köylüye. Ölmez Otu’nda
Yaşar Kemal, “insan” olarak bakıyor onlara, “roman malzemesi”
olarak değil.
Bu parçada, aşağıdaki edebiyat türlerinden hangisine
özgü nitelikler ağır basmaktadır?
A) Roman B) Öykü C) Eleştiri
D) Söyleşi E) Deneme
10. Buhurizade Mustafa Itrî Efendi’nin doğum tarihi bilinmiyor.
Rauf Yekta Bey, 1640’a doğru doğduğunu tahmin
ediyor. Itrî, İstanbul’da doğdu. Mükemmel musiki ve
hanendelik öğrendi. Tasavvuf, edebiyat, Arapça, Farsça
ve hat eğitimi aldı. Itrî’nin ölüm tarihi için Salim’in “1123
hududunda intikal eyledi.” kaydı, en doğrusudur.
Bu parça, aşağıdaki düzyazı türlerinin hangisinden
alınmış olabilir?
A) Anı B) Fıkra C) Deneme
D) Otobiyografi E) Biyografi
11. Halk edebiyatı seyirlik oyunlarındandır. Seyircilerle kuşatılmış
bir alanda oynanır. Bu alana “palanga” denir. Sahne
düzeni bir yandan metinsiz, doğaçlama oynayışın öte
yandan yuvarlak sahne kurallarının gereklerine uygundur.
İki değişmez tiplemenin oynadığı oyuna küçük rollerle
katılan ikincil oyuncular da vardır. Kavuklu Hamdi, İsmail
Dümbüllü bu alanda en önemli isimlerdendir. Bu türün
ortaya çıkışı 18. yüzyılın sonudur.
Bu parçada aşağıdakilerin hangisinden söz edilmektedir?
A) Ortaoyunu B) Meddahlık
C) Seyirlik Köy Oyunu D) Kukla
E) Karagöz
12. Bir olay ya da durumu yerinde gezip görme, inceleme,
araştırma, soruşturma yoluyla yansıtan gazete ve dergi
yazılarıdır. Bu yazılarda olayların perde arkası verilmeye
çalışılır. Her şeyden önce bir gazete yazısı olduğu için
seçilen konunun ilginç ve güncel olması gerekir. Ruşen
Eşref Ünaydın’ın “Diyorlar ki”, Yaşar Kemal’in “Bu Diyar
Baştan Başa” gibi eserleri, bu türün en önemli örnekleridir.
Bu parçada aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden söz
edilmiştir?
A) Gezi B) Röportaj C) Anı
D) Eleştiri E) Söyleşi
TÖDER 4
A A A A A A A A A A A
13. Sıkıntılı olduğumda duygularım ellerimle dışarıya yansır.
Çoğu kez, gerginsem ellerimi ovuştururum; kafam düşüncelerle
boğuşuyorsa bir kalemi parmaklarım arasında
durmaksızın oynatırım ya da başımı avuçlarım içerisine
alarak izlerim çevremi. Sinirliysem yumruk haline getirmişimdir
ellerimi. Ellerim ruhumun aynasıdır sanki.
Bu parça aşağıdaki düzyazı türlerinin hangisinden
alınmış olabilir?
A) Makale B) Anı C) Deneme
D) Fıkra E) Eleştiri
14. Bir gemi yelken açtı hayal iklimlerine
Civarından çığlıkla yorgun martılar kaçtı
Bu dizelerle,
I. bir gemi yelken açtı
II. derinlerden derine
III. hayal iklimlerine
IV. rüzgâr sürüklenirken
sözlerinin tümü kullanılarak “çapraz uyak” biçiminde
anlamlı bir dörtlük kurulmak istenirse aşağıdakilerden
hangisi doğru sıralama olur?
A) III. – I. B) II. – I. C) IV. – II.
IV. – II. III. – IV. III. – I.
D) IV. – I. E) I. – III.
III. – II. II. – IV.
15. Bir zafer müjdesi burada her isim
Yekpare bir anda gün, saat, mevsim
Bu dizelerdeki uyak türü, aşağıdakilerin hangisinde
yoktur?
A) Bir çoban parçasısın, olmasan bile koyun
Daima eğeceksin başkalarına boyun
B) Ey kumrulu bahçem, sümbüllü bağım
Ey bülbüllü derem, mineli dağım
C) Bilmem ki adını onun kim saklar
Besbelli üşütür soğuk topraklar
D) Dolansın yiğitler köşe bucakta
Bir savaş edelim kelle kucakta
E) Ertesi gün başladı gün doğmadan yolculuk
Soğuk bir mart sabahı buz tutuyor her soluk
TÖDER 5
A A A A A A A A A A A
16. Aşağıdakilerden hangisi öz şiir anlayışının özelliklerinden
değildir?
A) İçsel ve bireysel bir yaklaşımla evrensel insanın anlatılması
B) Biçim endişesiyle dizeye ve dile önem verilmesi
C) Ruh, ölüm, masal, mit temalarının yoğun olarak işlenmesi
D) Şiirin soylu bir sanat olarak görülmesi
E) Parnasizm akımının özelliklerine bağlı kalması
17. Yaşamak şakaya gelmez,
Büyük bir ciddiyetle yaşayacaksın
bir sincap gibi mesela,
Yani, yaşamının dışında ve ötesinde hiçbir şey beklemeden,
yani bütün işin gücün yaşamak olacak.
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Serbest nazma örnek gösterilebilir.
B) Teması, yaşama duyulan bağlılıktır.
C) Anlatımı pekiştirmek için benzetmeden yararlanılmıştır.
D) İmgelerle, dilin alışılmış kalıplarının dışına çıkılmıştır.
E) Üslup, söylev edası taşımaktadır.
18. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır?
A) Abdülhak Hamit Tarhan, sahneleme tekniğine uygun
olmayan tiyatro eserleri yazmış, bu eserlerin konularını
ve kahramanlarını yabancı ülkelerden ve tarihlerden
seçmiştir.
B) Ahmet Vefi k Paşa Moliere’den yaptığı çeviri ve adaptasyonların
yanında sözlük çalışması da yapmıştır.
C) Türk edebiyatının ilk mizah dergisi olan Diyojen’deki
yazıları ve Ayyar Hamza adlı oyunu Ali Suavi’nin ünlü
olmasını sağlamıştır.
D) Namık Kemal, bir aile dramını anlattığı İntibah’tan
sonra ilk tarihi roman olan Cezmi’yi yazmıştır.
E) Edebiyatımıza çeviri yoluyla giren roman, Nabizade
Nazım ile köy yaşamına yönelmiştir.
19. Aşağıdakilerin hangisinde boş bırakılan yere ayraç
içinde verilen adın getirilmesi yanlıştır?
A) Tanzimat edebiyatının başlangıcı 1860’ta ---- gazetesinin
yayımlanması kabul edilmiştir. (Tercüman–ı Ahval)
B) Türk edebiyatında Batılı anlamda ilk pastoral eser Abdülhak
Hamit’in ---- adlı şiiridir. (Makber)
C) Sözlük çalışmalarıyla ünlü olan ---- , Orhun Yazıtları
ve Kutadgu Bilig üzerine çalışmalar da yapmıştır.
(Şemsettin Sami)
D) Tanzimat edebiyatında ilk edebi eleştiriyi ---- ile Namık
Kemal yapmıştır. (Tahrib–i Harabat)
E) Tanzimat döneminde Ahmet Mithat Efendi, yanlış Batılılaşmayı
---- romanında işlemiştir. (Felatun Bey’le
Rakım Efendi)
6
A A A A A A A A A A A
20. I. Parnasizm ve klasisizm akımları dönemin ürünlerini
etkilemiştir.
II. Bu dönem sanatçıları bireysel konulara eserlerinde
yer vermişlerdir.
III. Roman ve hikâye alanında teknik ve estetik açıdan
olgun ürünler verilmiştir.
IV. Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan,
Muallim Naci bu dönemin sanatçılarıdır.
V. Genellikle aruz ölçüsü kullanmıştır.
Yukarıda verilen bilgilerden hangisi Tanzimat edebiyatının
II. dönemine ilişkin değildir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
21. Tanzimat, Servet–i Fünun, Fecr–i Ati dönemlerinde İstanbul
dışına pek açılmayan sanatçılarımız Milli Edebiyat
döneminde Anadolu’ya açılmış; eserlerinin konularını ve
kahramanlarını Anadolu’dan seçmişlerdir.
Aşağıdakilerin hangisinde bu parçada sözü edilen iki
durumu örnekleyen eserler bir arada verilmiştir?
A) Aşk–ı Memnu – Yaban
B) İntibah – Mai ve Siyah
C) Araba Sevdası – Aşk–ı Memnu
D) Mai ve Siyah – Eylül
E) Eylül – İntibah
22. Aşağıdakilerden hangisi Tevfi k Fikret için söylenemez?
A) Servet–i Fünun’un yayımlandığı dönemde yazdığı şiirlerinde,
sanat için sanat anlayışına uymuştur.
B) Rubab–ı Şikeste ve Haluk’un Defteri’nde aruz ölçüsünü
kullanmıştır.
C) İlk çocuk şiirlerinden olan Şermin’i, hece ölçüsüyle
yazmıştır.
D) Şiirlerinde yoğun olarak sembolizmin etkileri görülür.
E) Şiirlerinde kişisel duygularının yanında toplumsal konuları
da işlemiştir.
23. Aşağıdakilerden hangisi Servet–i Fünun roman ve
hikâyesi için söylenemez?
A) Roman kahramanları genellikle içe kapanık ve karamsar
insanlardır.
B) Bu döneme kadarki Türk edebiyatında, Batılı anlamda
en başarılı romanlar bu dönemde verilmiştir.
C) Romanların büyük bölümünde mekân İstanbul dışıdır.
D) Romanların dili, dönemin geleneğine uygun olarak
Arapça – Farsça tamlamalarla yüklüdür.
E) Romanlarda daha çok aile içi ve yakın çevre ilişkileri
ele alınmıştır.
TÖDER
7
A A A A A A A A A A A
24. İlk eserlerini tiyatro eleştirisi olarak kaleme alan sanatçı,
asıl ününü Anadolu’yu fon olarak seçip Anadolu insanının
yaşantısını anlattığı romanlarıyla kazandı. ---- eserlerinde
genellikle idealist bir kahraman yaratıp okuyucusuna
onunla mesajlar vermeyi tercih eder. Örneğin ---- Öğretmen
Şahin böyle bir kahramandır. Özellikle İzmir’de işgal
yıllarında yaşananları Şahin’in çevresinden onun yaşantısından
yola çıkarak anlatır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A) Yakup Kadri – Hüküm Gecesi’ndeki
B) Halide Edip – Ateşten Gömlek’teki
C) Kemal Tahir – Devlet Ana’daki
D) Reşat Nuri – Yeşil Gece’deki
E) Peyami Safa – Dokuzuncu Hariciye Koğuşu’ndaki
25. ---- önce Fecr–i Âti edebiyatına katılmış, sonra da I. Dünya
Savaşı içinde “Yeni Lisan” ve “Milli Edebiyat” akımını
benimseyerek bu akımın başlıca sanatçılarından biri olmuştur.
Kendine has bir üslubu olan sanatçı, romanlarında
Türkiye’nin Tanzimat’tan bu yana geçirdiği siyasal ve
toplumsal evreleri işlemiştir. Örneğin, ---- adlı romanında
Tanzimat’tan I. Dünya Savaşı’na kadar yetişme biçimleri,
düşünceleri, ahlak anlayışları ve değer yargıları farklı olan
üç kuşak arasındaki çatışmalar anlatılmaktadır; ---- adlı
romanında ise Türkiye’nin hükümet merkezinin üç dönemi
anlatılmıştır.
Bu parçadaki boşluklara aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A) Halide Edip – Vurun Kahpeye – Ateşten Gömlek
B) Yakup Kadri – Kiralık Konak – Ankara
C) Refi k Halit – Sürgün – Memleket Hikâyeleri
D) Yakup Kadri – Sodom ve Gomore – Bir Sürgün
E) Reşat Nuri – Yaprak Dökümü – Damga
26. Bu romancımız, roman karakterlerini daha çok kadınlar
arasından seçmiş, romanlarına onların psikolojilerini, iç
dünyalarını yansıtmıştır. Roman dili yalın olmasına karşın,
üslubu özensiz ve savruktur. Milli Edebiyat döneminin
tanınmış yazarlarındandır. Türk edebiyatının en çok
okunan, bilinen romanlarından biri olan “Sinekli Bakkal”
da onun kaleminden çıkmıştır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Halide Edip Adıvar
B) Halide Nusret Zorlutuna
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Refi k Halit Karay
27. Aşağıdakilerden hangisi “Milli Edebiyat” akımının benimsendiği
temel ilkelerden biri değildir?
A) Türkçeye yerleşen yabancı sözcüklerin bütünüyle
ayıklanmasına çalışma
B) Yazı dili ile konuşma dili arasındaki uçurumu kapatma
yazı dilinde İstanbul ağzını esas alma
C) Değişik alanlarda kullanılan yerleşik yabancı terimlerin
kullanılmasına devam etme
D) Türkçe karşılığı olan yabancı sözcüklere eserlerde yer
vermeme
E) Aruz bırakılıp hece ölçüsü ve ulusal nazım birimi olan
dörtlüğü kullanma
TÖDER
TÖDER 8
A A A A A A A A A A A
28. Konularını İstanbul sevgisinin oluşturduğu şiirler yazmış,
eserlerinde ölüm, sonsuzluk gibi temalar işlemiştir.
Osmanlı İmparatorluğunun geçmişteki parlak günlerine
büyük özlem duymuş, bu özlemini dile getiren şiirlerini
“Kendi Gök Kubbemiz” adlı eserinde toplamıştır.
Bu parçada tanıtılan şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yahya Kemal Beyatlı
B) Nazım Hikmet Ran
C) Arif Nihat Asya
D) Necip Fazıl Kısakürek
E) Faruk Nafi z Çamlıbel
29. Adalet kalmadı, hep zulüm doldu
Geçti şu baharın gülleri soldu
Dünyanın gidişi acayip oldu
Koyun belli değil, kurt belli değil
Bu dörtlük konusu bakımından aşağıdaki şiir türlerinden
hangisine örnek olabilir?
A) Lirik B) Satirik C) Epik
D) Didaktik E) Pastoral
30. İki gözüm ona iyi bak
Dünyaya küskün gitti biraz
Zemheride çiçek açmış
Acılı, suskun bir topraktır o
Seslenmezsen
Merhaba, demez
Bu dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Serbest şiir özelliği taşımaktadır.
B) Redife yer verilmemiştir.
C) Kişileştirme sanatından yararlanılmıştır.
D) Anlaşılır bir dil kullanılmıştır.
E) Yedi Meşaleciler’in şiir anlayışına uygundur.
9
A A A A A A A A A A A
TÖDER
31. Ünü sınırlarımızı aşan, şiirleri başka dillere çevrilen ve
ödüller kazanan ---- , lirik – epik şiirleriyle tanınan bir şairdir.
Her türlü şiiri denemiş, ses ve dize tekrarıyla anlatım
zenginliği yaratmıştır. Havaya Çizilen Dünya, Çocuk
ve Allah, Üç Şehitler Destanı şairin en önemli eserlerindendir.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
getirilmelidir?
A) Zeki Ömer Defne
B) Necip Fazıl Kısakürek
C) Faruk Nafi z Çamlıbel
D) Asaf Halet Çelebi
E) Fazıl Hüsnü Dağlarca
32. Yükseköğrenimini tiyatro tarihi ve dramatik edebiyat
üzerine yapan sanatçı, tiyatro eleştirileri ve mizah yazıları
yazdı. “Yağmur Dansı” adlı romanı dışında, eserleri oyun
türündedir. “Deli”, “Bir Kilo Namus”, “Cengiz Han’ın Bisikleti”
adlı oyunları olan sanatçı, gençlik anılarını “Gülerek”
adlı kitapta topladı.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Turan Ofl azoğlu
B) Necati Cumalı
C) Refi k Erduran
D) Haldun Taner
E) Recep Bilginer
33. (I) Esendal’ın edebiyatımıza getirdiği en önemli yenilik,
ele aldığı konuları büyük bir sadelikle işlemesidir. (II)
Bu konular, yine sıradan insanların yaşamları çevresinde
gezinir. (III) Öykücülüğe başladığı ilk yıllarda, dilde
sadeleşmenin öncüsü olan Ömer Seyfettin’in izinden giden
Esendal, ustalık döneminde de Maupassant tarzını
sürdürür. (IV) Öykü ve romanlarında sıradan insanların
gündelik yaşamları üzerinde duran sanatçı; ev içi yaşam,
aile ilişkileri, kahve, mahalle ortamı ile köylülük gibi temaları
işler. (V) Ayaşlı ve Kiracıları adlı romanında İbrahim
Efendi’nin dokuz odalı bir ev alıp her odasını kiraya vererek
geçimini sağlamaya çalışmasını anlatır.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde,
Memduh Şevket Esendal ile ilgili bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
34. Hiçbir şeyden çekmedi dünyada
Nasırından çektiği kadar
Hatta çirkin yaratıldığından bile
O kadar müteessir değildi
Kundurası vurmadığı zamanlarda
Anmazdı ama Allah’ın adını
Günahkâr da sayılmazdı
Bu şiirin, içerik ve biçim bakımından incelendiğinde,
aşağıdaki şiir topluluklarından hangisine ait olduğu
söylenebilir?
A) Yedi Meşaleciler B) I. Yeni
C) Beş Hececiler D) Milli Edebiyat
E) Hisarcılar
TÖDER 10
A A A A A A A A A A A
35. I.
Bütün bu cıngıldaklar
Pencerenin ağzına asılı
Bütün bu fırıldaklar
Bütün bu pervaneler
Bütün bu değirmenler
Bütün bu uçurtmalar ve uçaklar
Poyrazın doğrultusunda…
II.
Yuvarlanan yıldızlar içinde saçlarımız,
Boylarımız büyür usul usul;
Duyulmasın diye gürültüler uykularda
Yağmurlar yağar geceleri.
II. Yeni şiirinin biçim ve anlam özelliklerini yansıtan
bu iki parça incelendiğinde II. Yeni şiiriyle ilgili aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) Çağrışım ve soyutlamalarla yeni bir söyleyiş amaçlanmıştır.
B) Sürrealizmin etkisindeki bu şiirlerde konuşma dilinin
söz değerlerinin dışına çıkılmamıştır.
C) Ahenk, ölçü ve uyakla değil; sözcük tekrarları ve anlatım
özellikleri ile sağlanmıştır.
D) Şiirin bir öykü anlatma aracı olmadığı düşünüldüğü
için konu ve olay şiirden atılmıştır.
E) “Şiir için şiir” anlayışıyla erdem, ahlak, toplum gibi konular
şiirin dışında tutulmuştur.
36. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı sanatçılarındandır.
Günün moda eğilimlerine bağlanmayıp yeni şiirin olanaklarıyla
geleneği ustaca birleştirerek kendine has bir söyleyişle
Anadolu insanının yaşamını dile getiren memleket
şiirleri yazmıştır. Pir Sultan ve Karacaoğlan geleneğinden
etkilenmiştir. Şiirleri; memleket şiirleri, aşk şiirleri, destanlar
olmak üzere üç grupta toplanabilir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cahit Külebi
B) Tarık Buğra
C) Behçet Necatigil
D) Fazıl Hüsnü Dağlarca
E) Mithat Cemal Kuntay
TÖDER 11
A A A A A A A A A A A
37. Deniz edebiyatımızın ünlü hikâye ve romancısıdır. Edebiyatımızda
deniz çığırını açmış, sürgün olarak gittiği
Bodrum’da deniz insanlarını, Bodrum’u, Ege denizinin
efsanelerini, Akdeniz savaşlarını lirik bir dille anlatmıştır.
Onun eserlerinde denizle ilgili her şeyi bulmak mümkündür.
Bu parçada tanıtılan sanatçımız aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Cevat Şakir Kabaağaçlı
B) Memduh Şevket Esendal
C) Ahmet Muhip Dıranas
D) Falih Rıfkı Atay
E) Haldun Taner
38. (I) Konularını tarih ve mitolojiden alan tragedyada, kişiler
soylu ya da olağanüstüdür. (II) Üç birlik kuralına uyulur.
(III) Beş perdeden oluşan tragedyalar, klasisizm akımında
önemli yer tutar. (IV) XVII. yüzyılda Corneille ve Racine bu
türün ustaları kabul edilir. (V) Ahlak dersi vermek amacıyla
yazıldıklarından öldürme, yaralama gibi olaylar sahnede
gerçekleştirilir.
Bu parçadaki numaralı cümlelerin hangisinde bilgi
yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
39. Romantizme tepki olarak 19. yüzyılda ortaya çıkan bu
şiir akımı, Eski Yunan ve Latin mitolojisinden yararlanmış,
doğaya ve düşüncelere yönelmiştir. “Sanat, sanat
içindir.” görüşüne dayanan bu akımda egzotik temalara
da sıkça yer verilmiştir.
Bu parçada sözü edilen edebi akım aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Klasisizm B) Sembolizm C) Parnasizm
D) Egzistansiyalizm E) Fütürizm
TÖDER 12
A A A A A A A A A A A
40. 15. yüzyıldaki dini edebiyat çığırının en popüler eseri olan
“Mevlit”in yazarıdır. Çoğuna göre sade bir Türkçeyle yazılan
Vesiletü’n Necât, edebiyatımızdaki en güzel mevlittir.
Eser Türk halkı arasında büyük rağbet görmüş; dini
toplantılarda mevlithanlar tarafından yüzyıllarca okunmuştur.
Parçada sözü edilen Divan edebiyatı şairi aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Sinan Paşa B) Süleyman Çelebi
C) Necati D) Şeyhi
E) Ahmet Paşa
41. Bilmem unuttun mu, hatırında mı
Yollarda yelkeni kovaladığımız
Ve en dik, en çılgın merdivenlerden
Billur kahkahalar yuvarladığımız
Bu dizelerde belirgin olarak gerçekleşen dilin işlevi
aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
A) Kanalı kontrol işlevi – şiirsel işlev
B) Alıcıyı harekete geçirme işlevi – göndergesel işlev
C) Şiirsel işlev – dil ötesi işlev
D) Dil ötesi işlev – kanalı kontrol işlevi
E) Göndergesel işlev – heyecana bağlı işlev
42. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “kişinin iç dünyasına
özgü nitelikler” ağır basmaktadır?
A) Genç, ince, uzun boylu, gözlüklü, güleç yüzlü bir insandı
yeni arkadaşımız.
B) Esprileri, çocuksu safl ığı, merhameti, sevgisiyle o hep
aramızda yaşayacak.
C) Arkasına topladığı gür siyah saçları, sert bakışları karşısındakinde
ulaşılmazlık duygusu uyandırıyordu.
D) Konuşurken eli kolu oynar, gözleri canlanır, zaman zaman
heyecandan sesi çatallaşırdı.
E) Bizi bu kır evinde yaşlıca, şişman, gün görmüş bir
adam karşıladı.
43. I. Bir yargının birden çok anlama gelmemesidir.
II. Anlatımda gereksiz sözcüklerin kullanılmamasıdır.
III. Söylenenlerin kanıtlanabilir nitelikte olması, kişiye
göre değişmemesidir.
IV. Anlatımın yapmacıklıktan, gösterişten uzak olmasıdır.
Numaralanmış cümlelerde tanımlanmayan anlatım
özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nesnellik B) Doğallık C) Açıklık
D) Yalınlık E) Duruluk
TÖDER 13
A A A A A A A A A A A
44. (I) Tatlı bir avareliğin adımlarıyla elimizdeki kirazlardan
yiye yiye yürüyorduk Galata’da. (II) Son zamanlarda yan
yana çoğalıvermiş lokantaların vitrinlerinde allı pullu balıklar
duruyordu. (III) Ta dipteki kahvenin önü daha kalabalık
görünüyordu. (IV) Köprünün Marmara yönüyle Haliç
yönü, bir evin hanımıyla aynı çatı altında yaşayan evlatlığı
kadar birbirinden farklıydı. (V) Sanki bu tarafın vapurları,
öteki tarafın vapurlarından daha yüksek, büyük ve dik
burunluydu.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangilerinde
“karşılaştırma” yoktur?
A) I. ve II. B) I. ve IV. C) II. ve III.
D) II. ve V. E) IV. ve V.
45. Aşağıdaki cümlelerden hangisi kanıtlanabilirlik açısından
ötekilerden farklıdır?
A) Türkiye’nin turizmdeki en büyük şansı, şaşırtıcı doğası
ve sıcak insanlarıdır.
B) Sanatçı, bu eserinde kuşak çatışmasının getirdiği sorunları
başarıyla anlatmış.
C) İstanbul’un trafi k sorununu çözmek için yapılan çalışmalar
yetersiz kalıyor.
D) Ekonomik bunalımı anlatan kitabın son baskısı geçen
ay yayımlandı.
E) Kadınların yaşadığı sorunların çözülmesi hepimizi sevindirecektir.
46. Aşağıdaki tanımlardan hangisi ayraç içindeki kavramla
uyuşmamaktadır?
A) Varlıkları, soyut kavramları anlatan işaretler, sesler,
sözcükler (gösterge).
B) Bir dildeki sözcüklerde seslerin oluşumlarını, sözcükler
içinde sıralanmalarını, değişmelerini inceleyen dilbilgisi
dalı (sesbilgisi).
C) İletişimde alıcının, göndericiye verdiği yanıt (bağlam).
D) Başkasının sözünü hiç değiştirmeden kullanma yolu
(doğrudan anlatım).
E) Bir olayın, gözlemin sonucunu, bir durumu benzerlerinde
de görme, gösterme (genelleme).
47. Bir seher vakti kervana devam emri verildi. Ocaklar kor
ateşler söndürüldü, develer yüklendi. Obanın çıngırağının
duyulmasıyla herkes yola koyuldu. Uzaklaşınca kervan;
Mecnun, devenin boynuna sarıldı, onu öptü, okşadı
ve kendi kendine aynı cümleyi tekrarladı durdu; Beni
Leyla’ma götürün!
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A) Birden fazla duyuyla elde edilen ayrıntıya yer verme
B) Gözlemlerden yararlanma
C) Okuyucuyu olay içinde yaşatma
D) İnsana ait özellikleri başka varlıklara aktarma
E) Eylemleri oluş sırasına göre verme
TÖDER 14
A A A A A A A A A A A
48. Bir şair şiire başkalarını taklitle başlar, şiire yoğunlaştıkça
çiğnenmiş yoldan uzaklaşır, kendini bulur. Kendini aşan
bir şair başkasına benzememekle de yetinmemeli. Aynı
yolu tutturup sürekli aynı çizgide gitmek de şairi köreltir.
Şair değişen, değişikliği yeterli bulmayan bir yol izlemelidir.
Bu parçada şairden beklenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Özgünlük B) Kalıcılık C) Tutarlılık
D) Yalınlık E) Gerçekçilik
49. Aşağıdakilerin hangisinde bir anlatım bozukluğu yoktur?
A) Konsere neredeyse üç bine yakın insan gelmişti.
B) Polis, adama kelepçe taktı ve götürdü.
C) Kavşakta birkaç atlı süvarilere rastladılar.
D) Saz şairlerinin karşılıklı atışmaları saatlerce sürdü.
E) Satıcı, arkadaşlarına bile indirim yapmıyordu.
50. “Çağdaş Türk şiirindeki yerinizi bize anlatabilir misiniz?”
sorusuna usta Ozan şu yanıtı verdi: “Çağdaş Türk şiiri
orkestrasının bir üyesiyim. Zaman her şeyi yerli yerine
oturtacak. Bu orkestrada şef de solist de öteki üyeler de
aynı derecede önemlidir.”
Şairin yanıtından aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?
A) Zaman en doğru değerlendirmeyi yapar.
B) Çağdaş Türk şiiri birçok ozanın katkısıyla oluşmuştur.
C) Her ozan bu şiir için önemlidir.
D) Bir ulusun şiirini tek ozan belirleyemez.
E) Her şair yerini kendisi belirler.
51. Ümidim yılların seline düştü
Saçının en titrek teline düştü
Kuru yaprak gibi eline düştü
İstersen rüzgâra salıver gitsin
Bu dizelerde aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A) Bileşik eylem
B) Belirtili ad tamlaması
C) Derecelendirme zarfı
D) Edat
E) Belgisiz zamir
TÖDER 15
A A A A A A A A A A A
52. (I) Günümüz eleştirmenleri, bir şiiri ele aldıklarında çoğunlukla
şiirdeki dil özelliklerini kullanılan söz sanatlarını,
anlam inceliklerini doğru ve yeterli bir biçimde değerlendirmiyorlar.
(II) Daha çok kişisel beğenilerinin ölçütleriyle
değerlendirme yapıyor olmalılar. (III) Halbuki dilsel bir
yaratı olan şiirin etki gücünü; dilin inceliklerinden, onun
kullanışındaki başarıdan aldığını unutmasalar bu yanlışa
düşmezler. (IV) Dilin gücü de aslında şiirde ortaya çıkar,
dil, şiirde kendini bulur; çünkü şiir, dilin gizli gücünün sergilenebildiği
önemli bir türdür. (V) Şiirde kullanılan dil,
günlük konuşma dili değil, sanatçıya özgü sanatsal bir
dildir.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) I. cümlede yazar, bir saptamada bulunmuştur.
B) II. cümlede bir tahmin söz konusudur.
C) III. cümlede yazar, bir öneride bulunmaktadır.
D) IV. cümlede yargı gerekçesiyle birlikte verilmiştir.
E) V. cümlede yazar, nesnel bir bilgi aktarmıştır.
53. Türkiye’nin olimpiyatlarda, güreş ve halterden başka pek
de dişe dokunur bir başarısı yoktu bugüne kadar. Fakat
son yıllarda birçok aydınımızın da desteğiyle koşuda da
yeni sporcular fi liz vermeye başladı.
Bu parçadaki altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Başarı kazanmaya başlamak
B) Genç kuşaklar yetiştirmek
C) Yetenekleri geliştirmek için uğraş vermek
D) Sporcu sayısını çoğaltmak
E) Yeni yeni teknikler keşfetmeye başlamak
54. Akşam saatlerinde, çocuklar başlarının üzerinde tepsilerle
fırınlardan dönerlerken, Fırat kor olur akardı. Her hali
başkadır Fırat’ın. Tutkundurlar ona. Bakışına, gülüşüne,
o salınarak gidişine. Onunla yatar, onunla kalkarlardı.
Onulmaz acılarda bile tek sığınaklarıydı. Korkarlardı,
kızacak köpürecek diye. Kara sevdalıları, acılı anaları
alacak diye. Sevindi mi çiçeklenir, mis kokarlardı köyce.
Selamları başka türlü olurdu, sohbetleri, düşleri başka.
Bu parçada aşağıdakilerden hangisine yer verilmemiştir?
A) Öykülemeye
B) Kişileştirmeye
C) Söyleşmeye bağlı anlatıma
D) Öznel anlatıma
E) Birden çok duyuyla elde edilen ayrıntıya
TÖDER 16
A A A A A A A A A A A
55. Öğretmenleri, Sevgi’nin dürüst ama çalışkan olmadığını
söylüyorlar.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Özne – yüklem uyumsuzluğu
B) Yardımcı eylem eksikliği
C) Nesne – yüklem uyumsuzluğu
D) Tamlayan eksikliği
E) Gereksiz bağlaç kullanımı
56. Sabahattin Ali’nin taklitçi bir yazar olduğu görüşüne katılmıyorum.
O, kendine özgü bir sanatçıydı muhakkak.
Eğer Türk öykücülüğünü bir dağa benzetecek olursak en
tepesinde olanlardan biri de odur kuşkusuz. Sanat eserinin
bize getirdiği hava önemlidir. İşte Sabahattin Ali de
havası olan özgün bir sanatçıdır.
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi
söylenemez?
A) Benzetmeden yararlanılmıştır.
B) Tartışmacı bir anlatım kullanılmıştır.
C) Niteleyici sözcüklere yer verilmiştir.
D) Kişileştirme sanatına başvurulmuştur.
E) Değişik yapılı cümleler kullanılmıştır.



Cevap Anahtarı


1. D 16. B 31. E 46. D 1. A 16. E 1. D 16. E 31. D 46. B 1. B 16. E
2. D 17. C 32. D 47. D 2. E 17. A 2. A 17. C 32. E 47. C 2. A 17. B
3. A 18. D 33. B 48. C 3. B 18. E 3. B 18. D 33. C 48. E 3. D 18. B
4. B 19. C 34. E 49. C 4. B 19. A 4. C 19. D 34. C 49. B 4. D 19. E
5. C 20. C 35. A 50. A 5. C 20. D 5. A 20. E 35. A 50. B 5. E 20. E
6. E 21. A 36. B 6. A 21. D 6. B 21. B 36. D 6. D 21. A
7. D 22. E 37. A 7. E 22. C 7. D 22. B 37. C 7. A 22. B
8. C 23. E 38. E 8. E 23. D 8. E 23. C 38. D 8. A 23. E
9. B 24. D 39. E 9. D 24. C 9. E 24. B 39. E 9. C 24. A
10. D 25. B 40. B 10. A 25. C 10. D 25. E 40. A 10. D 25. D
11. E 26. C 41. C 11. B 26. A 11. B 26. B 41. C 11. D 26. B
12. A 27. B 42. C 12. D 27. B 12. D 27. D 42. E 12. E 27. C
13. C 28. D 43. E 13. D 28. B 13. C 28. A 43. E 13. A 28. B
14. E 29. B 44. B 14. B 29. D 14. C 29. D 44. A 14. B 29. C
15. D 30. A 45. A 15. B 30. E 15. C 30. A 45. A 15. C 30. D
1. E 16. A 1. D 16. A 1. E 16. B 1. A 16. E 1. A 16. B 1. C 16. C
2. B 17. B 2. B 17. B 2. A 17. C 2. C 17. D 2. C 17. E 2. D 17. E
3. A 18. C 3. D 18. D 3. E 18. D 3. B 18. B 3. C 18. A 3. D 18. A
4. D 19. C 4. E 19. E 4. E 19. E 4. C 19. A 4. B 19. A 4. E 19. B
5. C 20. B 5. A 20. D 5. B 20. A 5. D 20. C 5. B 20. B 5. D 20. C
6. C 21. A 6. B 21. A 6. C 21. C 6. A 21. B 6. B 21. E 6. D 21. A
7. B 22. A 7. C 22. E 7. C 22. D 7. E 22. C 7. D 22. E 7. A 22. E
8. D 23. E 8. A 23. A 8. B 23. D 8. D 23. A 8. E 23. E 8. A 23. E
9. E 24. C 9. B 24. C 9. B 24. A 9. E 24. D 9. A 24. B 9. A 24. C
10. A 25. D 10. C 25. E 10. A 25. C 10. C 25. E 10. B 25. B 10. B 25. D
A B
2009 - 2010 ÖĞRETİM YILI LYS DENEME SINAVI CEVAP ANAHTARI
A B
MATEMATİK GEOMETRİ MATEMATİK GEOMETRİ
LYS - 1 LYS - 1
LYS - 2 LYS - 2
FİZİK KİMYA BİYOLOJİ FİZİK KİMYA BİYOLOJİ
11. B 26. A 11. B 26. E 11. E 26. E 11. A 26. B 11. A 26. D 11. E 26. D
12. D 27. C 12. C 27. B 12. E 27. D 12. B 27. E 12. D 27. C 12. B 27. E
13. E 28. E 13. B 28. E 13. A 28. C 13. C 28. D 13. C 28. D 13. C 28. E
14. D 29. B 14. C 29. D 14. E 29. D 14. B 29. D 14. E 29. C 14. A 29. C
15. D 30. D 15. B 30. E 15. A 30. D 15. A 30. D 15. D 30. E 15. E 30. B
1. D 16. E 31. E 46. C 1. A 16. C 1. C 16. C 31. B 46. D 1. A 16. B
2. C 17. D 32. C 47. D 2. D 17. E 2. B 17. C 32. A 47. B 2. D 17. C
3. B 18. C 33. C 48. A 3. B 18. D 3. B 18. A 33. E 48. C 3. E 18. D
4. D 19. B 34. B 49. E 4. C 19. C 4. C 19. A 34. C 49. A 4. B 19. B
5. D 20. A 35. B 50. E 5. E 20. A 5. D 20. D 35. C 50. E 5. E 20. B
6. D 21. A 36. A 51. E 6. D 21. C 6. B 21. E 36. A 51. A 6. D 21. E
7. E 22. D 37. A 52. E 7. A 22. E 7. A 22. A 37. C 52. E 7. B 22. C
8. E 23. C 38. E 53. A 8. B 23. B 8. E 23. A 38. B 53. E 8. D 23. A
9. C 24. D 39. C 54. C 9. D 24. C 9. D 24. B 39. D 54. E 9. A 24. D
10. E 25. B 40. B 55. B 10. D 10. C 25. D 40. E 55. A 10. D
11. A 26. A 41. A 56. D 11. E 11. E 26. A 41. D 56. C 11. A
12. B 27. A 42. B 12. B 12. D 27. E 42. D 12. C
13. C 28. A 43. D 13. B 13. E 28. B 43. B 13. C
14. C 29. B 44. A 14. D 14. D 29. B 44. A 14. E
15. B 30. E 45. D 15. A 15. D 30. C 45. B 15. C
1. C 16. E 31. D 1. C 16. D 1. D 16. D 1. C 16. D 31. E 1. D 16. E 1. E 16. B
2. A 17. D 32. A 2. E 2. A 17. A 2. E 17. B 32. B 2. C 2. D 17. C
3. B 18. B 33. B 3. B 3. E 18. C 3. C 18. B 33. E 3. B 3. E 18. A
4. D 19. C 34. E 4. D 4. B 19. C 4. C 19. E 34. B 4. A 4. C 19. D
5. C 20. B 35. E 5. C 5. D 20. E 5. E 20. D 35. B 5. E 5. C 20. E
6. C 21. C 36. B 6. A 6. C 21. A 6. D 21. C 36. C 6. A 6. D 21. B
7. B 22. E 37. B 7. E 7. C 22. D 7. C 22. C 37. D 7. D 7. B 22. B
8. C 23. C 38. D 8. B 8. E 23. B 8. C 23. D 38. C 8. E 8. D 23. A
9. B 24. C 39. B 9. A 9. D 24. C 9. C 24. B 39. C 9. B 9. A 24. E
10. E 25. C 40. B 10. B 10. E 25. E 10. C 25. A 40. B 10. A 10. E 25. C
B
A B
LYS - 3 LYS - 3
TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI COĞRAFYA-1 TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI COĞRAFYA-1
A
LYS - 4 LYS - 4
TARİH COĞRAFYA-2 FELSEFE GRB. TARİH COĞRAFYA-2 FELSEFE GRB.
11. B 26. E 41. C 11. E 11. B 26. D 11. A 26. B 41. B 11. E 11. C 26. A
12. A 27. B 42. D 12. C 12. A 27. C 12. E 27. B 42. E 12. C 12. E 27. D
13. E 28. A 43. E 13. D 13. E 28. A 13. B 28. B 43. A 13. D 13. B 28. D
14. E 29. D 44. C 14. A 14. B 29. B 14. D 29. A 44. D 14. C 14. D 29. B
15. C 30. D 15. E 15. D 30. B 15. E 30. E 15. B 15. A 30. C