7 Ekim 2009 Çarşamba

1940a kadarki cumhuriyet edebiyatı

4
TÜRK D‹L‹ VE EDEB‹YATI 4
Amaç:
Cumhuriyet döneminde, 1923-40 y›llar› aras›nda geliflen Türk Edebiyat›n›n genel özelliklerini
vermek, manzum eserlerini ve sanatç›lar›n› örneklerle tan›tmak.
*1870'de Tanzimat döneminde bafllayan dilde sadeleflme hareketlerini tan›tmak.
Neler Ö¤renece¤iz:
* 1923-1940 y›llan aras›nda geliflen Türk Edebiyat›n›n genel özelliklerini kavrayabilecek,
* Bu dönemde eser veren sanatç›lardan Faruk Nafiz Çaml›bel, Ahmet Kutsi Tecer ve
Necip Faz›l K›sakürek'i tan›yabilecek,
• Sanatç›lar›n eserlerinin ortak özelliklerini aç›klayabileceksiniz.
Haz›rl›k Çal›flmas›:
"Türkçülük" ak›m› ile bir ilke haline geldi. Bunun öncülügünü yapan sanatç›lar kimlerdir?
* Millî Edebiyat Ak›m›'n›n en önemli ilkesi olan dilde sadeleflme hareketi ile
Cumhuriyetin ilan›ndan sonra Atatürk'ün gerçeklefltirdi¤i dil ink›lab› aras›ndaki ba¤lant›y›
araflt›r›n›z.
l. 1923- 1940 YILLARI ARASINDA GEL‹fiEN TÜRK EDEB‹YATI
1.1. GENEL ÖZELL‹KLER:
Cumhuriyetin 29 Ekim 1923 y›l›nda ilan edilmesinden sonra Türk Edebiyat›, 1940
y›l›na kadar kayna¤›n› XX. yy.›n bas›nda oluflan "Türkçülük" düflüncesinden alan "Millî
Edebiyat Ak›m›"n›n ilkeleri do¤rultusunda geliflti. Böylece, edebiyat›m›z›n en verimli
dönemlerinden biri bafllad›.
Türk Edebiyat› bu dönemde Anadolu'ya aç›ld›. Türk insan› ve Anadolu gerçe¤i tüm
boyutlar›yla edebiyata yans›d›. Toplumsal konular a¤›rl›k kazand›. Sade dil
benimsendi. Hece ölçüsünün kullan›m› yayg›nlaflt›.
Halide Edip Ad›var, Yakup Kadri Karaosmano¤lu. Falih R›fk› Atay gibi Millî Edebiyat
ve Millî Mücadele Dönemlerinde eser vermeye bafllayan yazarlar. Cumhuriyet
Döneminde de toplum gerçeklerini dile getirdiler. Reflat Nuri Güntekin ve Refik Halit
Karay Anadolu'yu keskin bir gözlem gücüyle anlatt›lar. Memduh fievket Esendal, roman,
özellikle de hikaye türüne yal›nl›¤› ve hareketlili¤i getirdi. Bu türleri gereksiz süslerden
ar›nd›rarak Cumhuriyet Dönemi Edebiyat›m›zda aranan, örnek bir yazar oldu.
Millî Edebiyat›n etkisiyle fliirler yazan Befl Hececiler (Faruk Nafiz Çaml›bel, Yusuf
Ziya Ortaç, Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon); kendine özgü
yeni bir fliir anlay›fl›yla eserler veren Yahya Kemal Beyatl›; genelde halk fliiri gelene¤ine
uygun fliirler yazan Ahmet Kutsi Tecer, Ömer Bedrettin Uflakl›; oturmufl bir dil ve teknikle,
iç alemin gizli duygu ve tutkular›n› dile getiren Necip Faz›l K›sakürek Cumhuriyet
Dönemi Türk Edebiyat›n›n önemli flairleridir.
ÜN‹TE
1
1923-1940 YILLARI ARAS‹NDA GELÎfiEN TÜRK
EDEB‹YATI
5
TÜRK D‹L‹ VE EDEB‹YATI 4
Konuyla ‹lgili Sorular
1- Cumhuriyetin ilan›ndan 1940 dönemine kadar geliflen Türk Edebiyat›nda, konu ve öz
aç›s›ndan dikkati çeken en belirgin özellikler nelerdir?
2- Bu dönemde hangi sanat anlay›fl› ön plandad›r?
2-fi‹‹R
2.1. FARUK NAFÎZ ÇAMLIBEL
Önceleri kendi duygular›n› dile getiren bireysel ve romantik fliirler yazan Faruk Nafiz,
Anadolu'yu tan›d›ktan sonra "Memleket Edebiyat›" hareketine kat›lm›flt›r.
Kitab›n›zdaki "Sanat" adl› fliirinde flair, körü körüne Bat› sanat›na hayranl›k duyanlar›
elefltiriyor. Anadolu'nun zengin kültürüne dikkat çekiyor. Türk sanatlar›n›n uzun bir
geçmifli oldu¤unu, bu geçmifle ve halk›n de¤er yarg›lar› ile güzellik anlay›fl›na sahip
ç›kmam›z gerekti¤ini anlat›yor.
Han Duvarlar›, Faruk Nafiz Çaml›bel'in bireysel ve romantik fliirlerindendir.
Memleket sorunlar›na yöneldi¤i dönemde yazd›¤› çok bilinen bir fliiridir. Bu fliirden
ald›¤›m›z k›sa bir bölümü örnek olarak inceleyelim:
(....)
Bir sars›nt›... Uyand›m uzun süren uykudan,
Geçiyordu araba yola benzer bir sudan.
Karfl›da hisar gibi Ni¤de yükseliyordu,
Sa¤ taraftan ç›ng›rak sesleri geliyordu:
A¤›r a¤›r önümden geçti deve kervan›,
Bir kenarda göründü beldenin viran han›.
Alaca bir karanl›k sarmadayken her yeri,
Atlar›m›z çözüldü, girdik handan içeri.
Bir deva bulmak için ba¤r›ndaki yaraya
Toplanm›flt› garipler flimdi kervansaraya.
Bir noktada birleflmifl vatan›n dört buca¤›,
Gurbet çeken gönüller kuflatm›flt› oca¤›.
Aç›klamalar:
Faruk Nafiz Çaml›bel, bu fliirinde, Edebiyat ö¤retmeni olarak atand›¤› Kayseri'ye,
Uluk›flla yolunda giderken ilk defa gördü¤ü Anadolu'yu ve yol izlenimlerini anlatm›flt›r.
Anlat›m gerçekçi ve duygusald›r. Ak›c› ve güzel bir söyleyiflle yaz›lan fliirde Anadolu
gerçe¤i, gurbet, özlem temalar› ifllenmifltir.
Metinle ilgili Sorular:
1- Yukar›daki dizelerde flair nas›l bir Anadolu tablosu çizmektedir, anlat›n›z?
2- "Bir noktada birleflmifl vatan›n dört buca¤›,
Gurbet çeken gönüller kuflatm›flt› oca¤›." dizelerini aç›klay›n›z.
3- Yukar›daki dizelerin biçim özellikleri (uyak düzeni, türü, ölçüflü) hakk›nda bilgi veriniz.
6
TÜRK D‹L‹ VE EDEB‹YATI 4
Faruk Nafiz Çaml›bel
1898-1973 y›llar› aras›nda yaflayan Faruk Nafiz Çaml›bel, ‹stanbul'da do¤mufltur. Kayseri,
Ankara ve ‹stanbul liselerinde edebiyat ö¤retmenli¤i, 1946-1960 y›llar›nda milletvekilli¤i
yapm›fl, ‹stanbul'da ölmüfltür.
Edebiyata aruz vezniyle yazd›¤› fliirlerle bafllayan Faruk Nafiz, Birinci Dünya Savafl›
y›llar›nda Millî Edebiyat hareketine kat›larak hece vezniyle de yazmaya bafllam›flt›r.
"Hecenin Befl fiairi"nin en tan›nm›fl› olan Faruk Nafiz, kendinden sonra gelen pek çok
sanatç›y› etkilemifltir. Cumhuriyet döneminde yetiflen flairler hece veznini ifllemekte onun
yolunu benimsemifller;
Faruk Nafiz'i bu konuda usta kabul etmifllerdir.
Önceleri bireysel ve romantik fliirler yazan Faruk Nafiz, Anadolu'yu tan›d›ktan sonra
"Memleket Edebiyat›" hareketine kat›lm›flt›r. Bu dönemde yazd›¤› fliirlerinde Anadolu
insan›n›, Anadolu gerçe¤ini dile getirmifl; halk›n duygular›n› anlatm›flt›r. Tiyatro ve roman
alan›nda da eserleri olan Faruk Naf›z'in as›l sanatç› kiflili¤i fliirlerinde kendini gösterir.
Döneminin hatta Türk Edebiyat›n›n en usta flairlerindendir.
Eserleri:
fiiir: fiark›n Sultanlar›, Gönülden Gönüle, Dinle Neyden, Çoban Çeflmesi, Suda Halkalar,
Bir Ömür Böyle Geçti, Han Duvarlar›.
Tiyatro: Canavar, Ak›n, Yayla Kartal›, Özyurt
Roman: Y›ld›z Ya¤muru, Ayfle'nin Doktoru
2.2. AHMET KUTS‹ TECER
Ahmet Kutsi Tecer, yurt edebiyat›na yönelerek halk fliiri gelene¤ine uygun fliirler
yazm›flt›r. Kitab›n›zda da yer alan "A¤aç" adl› fliirinde, uçsuz bucaks›z Anadolu
bozk›rlar›n›, nehirleri, ormanlar› anlat›r. Sembol olarak ald›¤› bir ard›ç a¤ac› ile Anadolu
insan›n›n duygular›, birbirleriyle olan iliflkileri aras›nda bir ba¤ kurar. Cumhuriyet Dönemi
Edebiyat›m›z›n en etkili sanatç›lanndan biri olan AhmetKutsi Tecer'in en önemli özelli¤i
halk fliiri gelene¤ini, ça¤dafl sanat teknikleriyle yaflad›¤› döneme tafl›mas›d›r. Örnek olarak
verece¤imiz "Nerdesin" fliiri bu tarz fliirlerindendir.
NERDES‹N
Geceleyin bir ses böler uykumu,
‹çim ürpermeyle dolar: Nerdesin?
Ar›yorum y›llar var ki,. ben onu,
Afl›k›y›m beni ça¤›ran sesin.
Gün olur sürüyüp beni derbeder,
Bu ses rüzgarlara kar›fl›r gider.
Gün olur peflimden yürür beraber,
Ans›z›n hayk›r›r bana: Nerdesin?
Bütün sevgileri at›p içimde,
Varl›¤›m› yaln›z ona verdim, ben,
Elverir ki bir gün bana derinden,
Ta derinden bir gün bana "Gel" desin.
7
TÜRK D‹L‹ VE EDEB‹YATI 4
Aç›klamalar:
Ahmet Kutsi Tecer'in kendi duygular›n› dile getirdi¤i lirik bir fliirini okudunuz. fiair,
bu fliirinde biçim olarak halk fliiri gelene¤inden yararlanm›flt›r.
Ahmet Kutsi Tecer
1901-1967 y›llar› aras›nda yaflayan Ahmet Kutsi Tecer Kudüs'te do¤du. Anadolu'nun
çeflitli yerlerinde ö¤retmenlik yapt›.
Folklor ve Halk Edebiyat› ile ilgili incelemeler yapt›. Halk fliiri gelene¤inden yararlanarak
ça¤dafl fliirler yazd›. Halk fliirinin dörtlük, hece ölçüflü, uyak düzeni gibi biçimsel ö¤elerim
fliirlerinde kulland›. Bu düflünceleri ile yaflad›¤› dönemde ve sonra pek çok sanatç›
üzerinde etkili oldu.
Tiyatro alan›nda da baflar›l› çal›flmalar› olan Ahmet Kutsi Tecer 'in bafll›ca tiyatro eserleri
"Köflebafl›", “Koçyi¤it Köro¤lu"dur.
2.3. NEC‹P FAZIL KISAKÜREK
Cumhuriyet Dönemi fliirimizin önemli sanatç›lar›ndan biri olan Necip Faz›l, fliiirlerinde iç
alemin gizli duygu ve tutkular›n› dile getirmifltir. fiiirlerini, sa¤lam bir dil ve teknikle
yazm›flt›r. Ona as›l ününü kazand›ran ve adeta flairin ad›yla özdeflleflen fliiri
"Kald›r›mlar"d›r.
"Kald›r›mlar" fliirinde flair, geceyar›s›, ›ss›z bir kald›r›mda yapayaln›z dolaflan bir insan›n
iç s›k›nt›larn›, yaln›zl›¤›n›, kuflkular›n› anlatmakta; kald›r›mlar› bir arkadafl gibi görerek
onunla kendi ruhu aras›nda bir ilgi kurmaktad›r. fiairin "Kald›r›mlar" fliirinde dile getirdi¤i
kuruntu ve korkular›n› iflledi¤i birçok fliiri vard›r. Bunlardan biri de "Bu Ya¤mur" adl›
fliiridir.
BU YA⁄MUR
Bu ya¤mur... bu ya¤mur... bu k›ldan ince
Öpüflten yumuflak ya¤an bu ya¤mur...
Bu ya¤mur... bu ya¤mur... bir gün dinince
Aynalar yüzümü tan›maz olur.
Bu ya¤mur kan›m› bo¤an bir iplik,
Karn›mda ac›s›z yatan bir b›çak.
Bu ya¤mur, yerde tafl ve bende kemik
Dayand›kça çisil çisil ya¤acak.
Metinle ilgili Sorular:
* fiiiri biçim ( naz›m birimi, uyak semas›, uyak türü, ölçüflü) yönünden inceleyiniz. Halk
Edebiyat› naz›m biçimlerinden hangisine benziyor, belirtiniz.
* fiair, "Nerdesin?" diyerek kime seslenmektedir?
8
TÜRK D‹L‹ VE EDEB‹YATI 4
Bu ya¤mur... bu ya¤mur... cinnetten üstün;
Karanl›k kovulmaz düflüncelerden.
Cinlerin beynimde yapt›¤› dü¤ün
Sulardan, seslerden ve gecelerden.
(Sonsuzluk Kervan›, 1934)
Aç›klamalar:
fiair bu fliirinde de "Kald›r›mlar" fliirinde oldu¤u gibi kendi ruhu ile ya¤mur aras›nda bir
ilgi kurmaktad›r. Ya¤an ya¤murla birlikte iç s›k›nt›lar›, ac›lar›, huzursuzluklar› artmakta;
yaln›zl›¤›n› ya¤murla paylaflmaktad›r.
Necip Faz›l K›sakürek (1904-1983)
‹stanbul'da do¤an Necip Faz›l, ilk fliirlerini 1923 y›l›nda yay›mlad›. fiiirlerinin yan› s›ra
tiyatro, hikaye ve roman türlerinde de eserleri vard›r. Necip Faz›l, Cumhuriyet Döneminde
yeni bir fliir anlay›fl›yla eserler verdi. Eserlerinde her konuyu, özellikle din, tasavvuf,
kainat konular›n›; ölüm, ruh, sonsuzluk gibi metafizik kavramlar›; iç alemin gizli duygu,
korku ve tutkular›n› anlatt›. fiiirden sonra en baflar›l› oldu¤u alan tiyatrodur. Gerek
fliirlerinde, gerek tiyatro eserlerinde sa¤lam bir teknik dikkati çeker. Türkçe'yi çok iyi
kullanm›fl. sözcüklerle fliirin iç ve d›fl ahengi aras›nda ba¤lant› kurmufltur. Biçimsel ö¤elere
önem vermifl, heceyi Türkçe'nin ses özelliklerine uygun biçimde baflar›yla kullanm›flt›r.
Eserleri:
fiiir: Örümcek A¤› (1925), Kald›r›mlar (1928), Çile (1962),
Tiyatro: Tohum (1935), Bir Adam Yaratmak (1938), Reis Bey (1963)
K›sa Bilgi:
1923'ten 1940 dönemine kadar geliflen Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyat›na örnek olarak
üç flair ve bunlar›n fliirlerinden örnekler verdik. Örnek fliirlerde konu ve öz birbirinden
farkl›d›r. Ancak biçim yönünden ortak özellikleri görüyoruz. Her üçü de hece ölçüflü ile
yaz›lm›flt›r. "Han Duvarlr›" 14'lü, "Nerdesin" ve "Bu Ya¤mur" ll'li hece kal›b›yla söylenmifltir.
Yine "Nerdesin" ve "Bu Ya¤mur" fliirlerinin naz›m birimi dörtlüktür. Kafiye flemalar› da
birbirine benzer özellikler göstermektedir.
Metinle ilgili Sorular:
1- fiair "ya¤mur"u nelere benzetmektedir? Aç›klay›n›z.
2- Ya¤mur, flairin duygular›n› nas›l yönlendirmekte nas›l etkilemektedir?
3- Üçüncü dörtlükteki "Cinlerin beynimde yapt›¤› dü¤ün
Sulardan, seslerden ve gecelerden." dizelerini aç›klay›n›z.
9
TÜRK D‹L‹ VE EDEB‹YATI 4
3-D‹L B‹LG‹S‹
KEL‹ME GRUPLARI
3.1. îsim (Ad) Tamlamas›:
‹ki ya da daha çok isimden "addan" kurulmufl tamlamalara "isim tamlamas›" denir.
Ad tamlamalar›n› kurmaya yarayan tamlama ekleri vard›r. Ad tamlamalannda tamlayan sözcük
-›n ilgi ekini, tamlanan sözcük de -›, ekini al›r.
ev-in kap›-s-›
tamlayan tamlanan
-in: tamlayan eki
-› : tamlanan eki
-s": kaynaflt›rma ünsüzü
isim tamlamalann›n üç çeflidi vard›r:
3.1.1. Belirtili îsim Tamlamas›
Bu tür tamlamalarda hem tamlayan, hem tamlanan ek al›r. Örnek:
belde-n-in han-›
tamlayan tamlanan
3.1.2. Belirtisiz isim Tamlamas›
Belirtisiz isim tamlamalannda tamlayan ek almaz, tamlanan sözcük ek al›r. Örnek:
ç›ng›rak sesler-i deve kervan-›
tamlayan tamlanan tamlayan tamlanan
3.1.3. Zincirleme Ad Tamlamas›
Tamlama kuran sözcüklerin say›s› ikiden fazla olan ad tamlamas›na denir.
beldenin viran han›, vatan›n dört buca¤›
3.2. S›fat Tamlamas›:
S›fatlar›n; varl›klar›n niteli¤ini, niceli¤ini, durumunu belirtmek için bir adla birlikte
oluflturduklar› tamlamalara "S›fat tamlamas›" denir. S›fat tamlamalar› ek almaz.
Bir sars›nt›, uzun süren uyku Alaca bir karanl›k
s›fat isim s›fat tak›m› isim s›fat s›fat isim
Konuyla ilgili Araflt›rma
"Han Duvarlar›" fliirinden seçti¤imiz örneklerle isim ve s›fat tamlamalar› hakk›nda
bilgi verdik. Siz de "Nerdesin" ve "Bu Ya¤mur" fliirlerindeki isim ve s›fat
tamlamalar›n› gösteriniz.
10
TÜRK D‹L‹ VE EDEB‹YATI 4
4. KOMPOZ‹SYON
Kompozisyonda ilk bölüm okuma ile ilgili. Okumayla ilgili genifl bilgi ve örnekler
"Kompozisyon 4" kitab›nda yer almaktad›r. Biz burada metinlerdeki hayal, duygu ve
düflünce ö¤eleri üzerinde k›saca duraca¤›z.
Haz›rl›k Çal›flmalar›:
1- Hayal kurmak niçin gereklidir?
2- "Sanat eserlerinin evrensel bir nitelik tafl›mas›nda, dünyan›n her köflesinde insanlar›n ayn›
duygular›, heyecanlar› paylaflmas›n›n rolü büyüktür?" düflüncesine kat›l›yor musunuz?
3- Sanat eserlerinde hayal, duygu ve düflünce ö¤elerinden birisinin di¤erlerine göre ön
plana ç›kmas› gerekli midir? Bu konudaki düflüncelerinizi belirtiniz.
Gelin önce hayal ögesi üzerinde dural›m: Hayal insan› yaflama ba¤lar, yarat›c›l›¤›n›
gelifltirir. Hiçbir hayalinizin olmad›¤›n› düflünün; yaflam ne s›k›c›, ne anlams›z olurdu. insanlar
uzaya gitmeden, denizalt›ndaki dünyay› henüz tam keflfetmeden Jules Verne'in romanlar›
bu tür hayallerle doluydu. O halde sanatç›lar için ayr› bir önemi var hayallerin. Onlar
hayaller arac›l›¤›yla yarat›c›l›klar›n› ortaya koyarak en güzel eserleri ortaya ç›kar›yorlar.
Ahmet Kutsi Tecer, "Nerdesin" fliirinde, kendisini mutlulu¤a ça¤›ran bir sesi
aramaktad›r. Bu sesin kayna¤› olan gizli varl›k, flairin hayalidir. fiair, bütün varl›¤›yla bu
sese ba¤lanm›flt›r. Sanat eserlerinde, hayaller kadar duygu ö¤eleri de çok önemlidir. Ac›lar,
sevinçler, heyecanlar, korkular yaflam›m›z›n bir parças›d›r. Koflullara göre de¤iflir hep
duygular›m›z; çeflitli durumlar karfl›s›nda de¤iflik tepkiler veririz; bunlar duygulanm›z›n
yans›mas›d›r. Sanatç›lar›n duygular› çok yo¤undur; sözgelimi Necip Faz›l K›sakürek...
Kompozisyon kitab›n›zda "Kald›r›mlar" fliirindeki duygu ö¤eleri genifl olarak verilmifl.
Siz de bizim haz›rlad›¤›m›z ders notlar›ndaki Necip Faz›l'›n "Bu Ya¤mur" fliirini, duygu
ö¤eleri aç›s›ndan inceleyiniz. Aynca "Kald›r›mlar" fliiri ile karfl›laflt›rarak benzerlikleri
gösteriniz.
Son olarak düflünce unsurlar› üzerinde dural›m:
Asl›nda hayal, duygu ve düflünce birbiriyle hep içiçedir. Ama bazen biri di¤erlerine göre
daha ön plana ç›kabilir. Sözgelimi makale, f›kra, elefltiri gibi yaz› türlerinde düflünce ön
plandad›r. Bu tür yaz›lara "düflünce yaz›lar›" denmesinin nedeni de budur. fiiirde; roman,
hikaye gibi edebî türlerde sanatç› bir düflünceyi vermek istedi¤i gibi özellikle duygu ve hayalleri
ön plana ç›karabilir. fiiirlerde genellikle duygu ve hayaller daha a¤›rl›kl›d›r.
Sözgelimi, ders notlar›n›zdaki Faruk Nafiz'in "Han Duvarlar›" fliirinde düflünce unsurlar›
olarak Anadolu'nun geri kalm›sl›¤› ile ilgili flairin gözlemlerini görüyoruz. Bu fliirdeki en
güçlü duygu unsurlar› ise "gurbet ac›s›” ile "s›la özlemi"dir.
11
TÜRK D‹L‹ VE EDEB‹YATI 4
5. DE⁄ERLEND‹RME SORULARI
1- Cumhuriyet Döneminde 1940 y›l›na kadar eser veren flairlerin fliirlerinin ortak özellikleri,
afla¤›daki seçeneklerin hangisinde yer almaktad›r?
a) Genellikle hece ölçüsünü kulland›lar.
b) Ça¤dafl tekniklerle fliirin biçimsel özelliklerini gelifltirdiler.
c) Sade dilin yan›s›ra, a¤›r ve a¤dal› bir Osmanl›ca da kulland›lar.
d) Halka, Anadolu'ya, yurt sorunlanna ve Türk kültürüne yöneldiler.
2- Baflka sanat bilmeyiz, karfl›m›zda dururken
Söylenmemifl bir masal gibi Anadolu'muz
Arkadafl, biz bu yolda türküler tuttururken
Sana u¤urlar olsun... ayr›l›yor yolumuz.
Faruk Nafiz Çaml›bel
Afla¤›daki seçeneklerin hangisi yukar›daki dizeler için söylenemez?
a) Bu dizeler memleketçi fliir anlay›fl›na uygun olarak söylenmifltir.
b) Bu dizeler hece ölçüsüyle ve sade bir dille yaz›lm›flt›r.
c) fiair bu dizelerde Anadolu kültürüne ve sanat›na yönelmenin gereklili¤ini anlat›yor.
d) "Söylenmemifl bir masal" sözünden, Anadolu'da bilinmeyen birçok masallar›n
var oldu¤unu anl›yoruz.
3- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyat›n›n önemli flairlerinden olan Necip Faz›l
K›sakürek'in fliirlerinin özelliklerinden birisi hangi seçenekte belirtilmifltir?
a) fiiirlerinde iç alemin gizli duygular›n›, korkular›n›, tutkular›n› dile getirmifltir.
b) Biçimsel ö¤elere önem vermemifltir.
c) Aruz ölçüsünü heceye tercih etmifltir.
d) fiiirlerinde duygusal ö¤elerden çok ö¤retici ö¤elere önem vermifltir.
4- Afla¤›daki seçeneklerden hangisinde alt› çizili sözcükler isim tamlamas› oluflturmufltur?
a) Özge, k›rm›z› beresiyle çok güzeldi. b) Evin kap›fl›n› kapatt›n m›?
c) Iss›z yollarda yürüdüm, d) Simsiyah bulutlar gökyüzünü kaplad›.
5- Afla¤›daki seçeneklerden hangisi; Ahmet Kutsi Tecer'in Cumhuriyet Dönemi Türk
Edebiyat›nda önemli bir yer almas›n›n nedenlerinden biridir?
a) Halk fliiri gelene¤ini ça¤dafl tekniklerle Cumhuriyet Dönemine tafl›m›flt›r.
b) Hece ölçüsünü ilk kullanan flairlerimizden biridir.
c) Millî Edebiyat Ak›m›'n›n öncülerindendir.
d) Tiyatro türünün geliflmesine büyük katk› sa¤lam›flt›r.